måndag, mars 07, 2016

Flickan från tjugotalet - Sophie Kinsella

"Lara har alltid haft en väldigt livfull fantasi. Men nu börjar även hon undra om hon kanske håller på att bli galen. Normala kvinnor hemsöks väl inte av spöken? Men, Lara har fått besök av sin gamla döda släkting tant Sadie - i form av en ung, rättfram Charlestondansande kvinna. Sadie vill ha hjälp att hitta ett försvunnet halsband, utan det kan hon inte lämna jordelivet. Lara har alldeles redan fullt av egna problem - utan döda släktingar - hennes bästa vän och affärskompanjon har rymt och hon har precis blivit lämnad av sin pojkvän. Men när Lara umgås med Sadie händer det spännande och ovanliga saker, Sadie kanske till och med är lösningen på några av hennes problem? Kan två kvinnor från helt olika tider och dimensioner bli vänner, och till och med lära sig något om och av varandra? "

Den här boken är lite udda i sin handling, vilket gör den så bra. Det är chick-lit-genren med bästa måbra-feelingen, och jag ville inte att boken skulle ta slut. Det är humor och romantik blandat med intriger och svartsjuka. När boken närmade sig sitt slut, tog jag lång tid på mig att läsa färdigt boken, för att jag ville behålla känslan och personerna så länge som möjligt. Lite märkligt att jag drog ut på det så länge som möjligt eftersom chick lit inte är min "cup of tea" egentligen.
Boken lämnar en tanke kvar i mitt huvud, där jag funderar lite på, hur många Sadie det finns där ute? Äldre människor som drabbats av demens, men som är livskraftiga, starka tjugoåringar instängda i en gammal kropp.

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Sophie Kinsella
Förlag: Ponto böcker
Antal sidor: 431
Utgivningsår: 2011-02-01
ISBN: 9789186587567

Inga kommentarer: