måndag, mars 07, 2016

Dö inte nyfiken! - Johannes Brost

"Under årens lopp har jag fått många frågor om mitt festande på Café Opera, om mina förhållanden och mitt privatliv överlag. Men jag har inte känt något behov av att besvara dem - förrän nu.

Jag har i mitt liv haft förmånen att träffa många både kända och okända personligheter. Jag har även haft förmånen att leva ett händelserikt liv i både den finkulturella och den kommersiella världen. Jag har gjort saker som jag är stolt över, och sådana jag efteråt skämts över. Men alltid har det varit så att om jag fått chansen att göra något nytt, så har jag aldrig tvekat.

Det kanske kan finnas människor som kommer att uppröras över att de i min bok framställs på ett ofördelaktigt sätt. Det kan också finnas de som vill hävda att jag återger händelser felaktigt. Men när jag beslutade mig för att skriva boken om mitt liv, så var min utgångspunkt att jag hela tiden skulle vara sann mot mina egna upplevelser och mina minnen. Det har många gånger under arbetet med boken varit smärtsamt, inte minst för att jag insett att jag genom mitt sätt att leva har sårat människor som stått eller står mig nära. Men jag har gjort allt i min makt för att inte blunda för de val jag ibland avsiktligt, ibland oavsiktligt gjort.

Min största drivkraft har alltid varit min rastlöshet och min nyfikenhet. Jag har ibland fått betala ett högt pris för det, men jag har också vunnit oerhört mycket både som privatperson och som skådespelare. När jag nu har satt punkt för min berättelse, så känns det nervöst eftersom jag för första och enda gången har gett en så rak och ärlig version som möjligt av hur jag blev jag."

Lyssnade på den här boken, under en trist söndag. Johannes Brost, själv, läser upp den, vilket ger lite extra styrka till berättelsen.
Han berättar om knarket, kvinnoaffärerna och om journalister som skriver ibland av ren illvilja. Det är en stark berättelse om en pojke som växer upp, med mobbning från såväl elever som lärare i skolan och som hamnar snett när det bjuds på narkotika. Det ena leder till det andra, och inte mycket leder till något positivt, förrän Johannes själv tar tag i sin situation, vilket han gör.

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Johannes Brost, Leif Eriksson, Martin Svensson
Förlag: Lind & Co
Uppläsare: Johannes Brost
Utgivningsår: 2014-10-23
ISBN: 9789174613544

Inga kommentarer: