fredag, juni 06, 2014

12 years a slave

"Denna berörande film är baserad på en sann historia och berättar om Solomon Northup, en fri svart man som kidnappas i New York och säljs till en brutal tillvaro som slav i mitten av 1800-talet. Det är också en inspirerande och stark berättelse om hans desperata kamp för frihet och för att få återse sin familj – oavsett vad det kommer att kosta honom. "

Jag brukar vara skeptisk till att titta på filmer som vunnit några Oscars av den enkla anledningen att jag inte brukar gilla dem. När jag hörde om den här filmen, visste jag att jag ville se den så snart som möjligt. Redan när jag var i 8-årsåldern och såg på Rötter, fasade jag mig över hanteringen av slavarna. Att det ens fanns människor som ansåg sig vara förmer än andra, enbart baserat på hudfärg. Som vuxen har jag insett att många (alltför många) runt om i världen fortfarande anser sig vara mer värda än de som har annan hudfärg än vit!
Det här är en väldigt stark film, som baseras på Solomons liv som slav. Filmen är inte bara psykiskt stark, utan även visuellt då man få se piskrapp med stänkande blod osv. Det som är värst att se, i mitt tycke, är ändå hur man hela tiden, alltid, dygnet runt, behandlar dessa människor. Bara att anse dem vara ens egendom är något jag inte kan förstå. Hur de dessutom behandlades fysiskt och psykiskt... Ja, som sagt det är en väldigt stark film!

Betyg:
5 av 5

Filmfakta:
Regissör: Steve McQueen
Skådespelare: Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Brad Pitt, Benedict Cumberbatch, Paul Giamatti, Quvenzhané Wallis, Sarah Paulson 
Speltid: 134 min
Åldersgräns: 15 år
Releasedatum (DVD): 2014-05-28

Inga kommentarer: