söndag, maj 04, 2014

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

"Efter ett långt och händelserikt liv hamnar Allan Karlson på ett ålderdomshem i tron att det blir hans slutstation. Problemet är bara att hans hälsa fortfarande är utmärkt och dagarna blir därför alldeles för trista. När firandet av Allans hundrade födelsedag närmar sig, vilket Allan själv inte är det minsta intresserad av, tar han chansen och flyr sin tråkiga vardag.

En rad händelser drar istället in Allan på en galen och oväntad resa kantad av ett gäng kriminella, mördare, en väska full av pengar, en elefant och en inkompetent polis. För vem som helst hade detta varit ett livsäventyr, men med Allans bakgrund är det ungefär som vanligt. Inte bara har han bevittnat några av historiens viktigaste händelser, han har även spelat en nyckelroll i dem. Vi får följa Allans tidigare eskapader och dess otroliga påverkan på historien, hur han bland annat hjälpte till att uppfinna atombomben samt blev god vän med allt från amerikanska presidenter till ryska tyranner…"

Jag var väl en av väldigt få personer som inte såg den här filmen på bio. Nu när det har kommit på DVD har jag sett den istället.
Jag älskade boken, och har verkligen sett fram emot filmen. Samma dag som filmen damp ner i brevlådan, bänkade jag mig med äldsta dottern och började titta.
Filmen är väldigt bra, och hemskt rolig. Robert Gustafsson är helt fantastisk som Allan Larsson, och får karaktären att stämma väldigt bra med den karaktär jag målat upp i mitt huvud medan jag läste boken.
Filmen funkar jättebra till hela familjen, och roar såväl stora som små!

Betyg:
5 av 5

Filmfakta:
Regissör: Felix Herngren
Skådespelare: Robert Gustafsson, Mia Skäringer, Iwar Wiklander, Ralph Carlsson, Johan Rheborg, David Wiberg m.fl.
Speltid: 109 minuter
Åldersgräns: 11 år
DVD-release: 140428

Inga kommentarer: