fredag, december 28, 2012

Sockerdöden - Unni Lindell

"Jag måste få prata med dig, Martin. Nu ska jag berätta det allra värsta. Sexton år har gått sedan Kari Helene hittade sin lillebror liggande livlös på golvet. Tragedin avskrevs då som plötslig spädbarnsdöd. Nu får en vardaglig händelse Kari Helene att plötsligt minnas något helt annat. Något hon förträngt. Polischefen Martin Egge är en gammal vän till familjen och den enda Kari Helene vågar avslöja allt för. Men kvällen före deras avtalade möte blir Martin påkörd av en bil och kort därefter dör han på sjukhuset.
Oslopolisens våldsrotel får därmed ett ovanligt krävande och uppmärksammat mordfall på sitt bord. Men inspektör Marian Dahle drabbas även personligen. Om det kommer fram hur nära hon och Martin stod varandra riskerar hon att flyttas bort från utredningen. I sin sorg sätter hon den egna karriären på spel, och lojaliteten till kriminalkommissarie Cato Isaksen och hela polisteamet på hårda prov."

Det här var mitt första möte med Unni Lindell i deckarsammanhang. Handlingen beskrivs som "komplex" och "intelligent sammanflätad". Jag skulle nog kalla den mer åt det röriga hållet. Det är mycket förflyttningar hit och dit i handlingen och ibland vet jag inte riktigt hur något har hänt t ex. Det känns mer som ett filmmanus där det ska vara snabba klipp i handlingen för att hålla spänningen på topp. Detta funkar inte riktigt i en bok. På en enda sida kan det ha hoppat mellan tre olika parallella handlingar. I slutet av boken är detta mer regel än undantag!
Boken är ändå spännande, men tidvis lite förutsägbar. Upplösningen är inte speciellt förutsägbar, och det är ett plus såklart!
Tyvärr känner jag aldrig att jag kommer in riktigt i handlingen. Varje gång jag har lagt ifrån mig boken har jag tappat bort handlingen. Den är ingenting som stannar kvar, utan historien känns väldigt avslutad när boken är slut...tyvärr!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Unni Lindell
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 445
Utgivningsår: 2011-11-23
ISBN: 789186675882

Inga kommentarer: