söndag, september 23, 2012

När regnet faller: min väg ut ur förlossningsdepression - Brooke Shields

"När skådespelerskan Brooke Shields fött sin efterlängtade dotter drabbades hon av någonting helt oväntat - en förlamande depression. Med intelligens, humor och uppriktighet skildrar hon de prövningar, motgångar och slutligen segrar som hon upplevde - före, under och efter sin dotters födelse.

Brooke Shields berättar här om sitt liv, om kampen för att bli gravid, om de höga förväntningar hon kände - både från sig själv och från omvärlden - som nybliven mamma. Och hur hon hittade en väg ut med hjälp av samtalsterapi, meditation och tid.

Hon brottades med en sjukdom som i stor utsträckning är ouppmärksammad, trots att postnatal depression drabbar en av tio nyblivna mammor, och hennes historia har berört många kvinnor."

Det här är ett ämne som är väldigt tabubelagt! Att vara så ohyggligt nere, trots att omgivningen tycker att man ska vara så galet lycklig, är inte lätt. Att dessutom inte förstå varför man känner som man gör är ännu värre. Jag har själv varit där, och vänt!
Boken beskriver förlossningsdepression ur Brooke Shields perspektiv och att vara känd och hett villebråd för paparazzis när man mår så förbannat dåligt måste vara en riktig mardröm! Brooke beskriver hur hon känner, och hur omgivningen uppfattar henne och dottern Rowan, på ett sätt som gör att man lätt kan sätta sig in i de tankar och känslor som rör sig i Brookes huvud. Samtidigt som hon berättar ur sitt perspektiv kan jag känna att det ligger så långt från mitt perspektiv. Brooke beskriver hur hon anställer en barnsköterska, för att hon och mannen ska få vila... Ja, det är ju skillnad förstås, jag hade inte riktigt den möjligheten, utan fick ta mina känslor och ta hand om mina 4 barn så gott det gick. Men, det är inte det som egentligen är kärnan, utan om de känslor som trots allt finns!
En kvinna som drabbas av en förlossningsdepression förstår det sällan själv. Hon behöver hjälp, och ju fortare hon får det, desto "lättare" blir läkningsprocessen. 
För min del, förstod jag vart det var på väg, och sökte hjälp själv. Jag fick erbjudande från vårt BVC att prata med sköterskan där, men jag hade svårt att se vad hon kunde erbjuda mer än "det är normalt att känna så"! Det är därför viktigt att man inom vården tar kvinnorna på allvar och inte alltid utgår från att "det går över om du får vila", eller att "det är normalt att känna så i början". Ja, det kanske är väldigt vanligt, men det är inte "normalt" att känna så. Därför är det viktigt att uppmärksamma känslorna, erkänna dem, och så snart som möjligt få hjälp. Ibland räcker det med samtalsterapi, ibland krävs det även medicin!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Brooke Shields
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 215
Utgivningsår: 2007-04-01
ISBN: 9789172320727   

Inga kommentarer: