söndag, juli 15, 2012

Prime time


"Det är midsommarafton och tio personer befinner sig på ett ensligt slott för en tv-inspelning. Morgonen därpå är programledaren ihjälskjuten. Kvällspressens Annika Bengtzon får i uppdrag att bevaka mordet, men hon får snart veta att hennes bästa vän Anne Snapphane är en av de tio misstänkta. När polisen släpper alla en efter en - alla utom Anne - blir det personligt för Bengtzon som gör allt för att rentvå sin vän. Liza Marklund har med sina världsberömda böcker om kriminalreportern Annika Bengtzon etablerat sig som en av Nordens absolut största deckardrottningar."

Det här är den andra filmen, av sex, om Annika Bengtzon. Eftersom jag inte har läst några av böckerna kan jag inte jämföra med dem, vilket är positivt.
Jag är svag för svenska deckare/kriminalromaner, och älskar både Beck och Wallander, men det här tycker jag inte når upp till samma klass. Kanske är det därför jag inte gillar böckerna heller. Jag tycker inte att det är tillräckligt bra helt enkelt. Visst, det kan bli lite småspännande, och allt är inte helt uppenbart, men det spelar ingen roll. Det räcker inte för mig! Trots det kommer jag säkert att se de andra fyra filmerna också!

Betyg:
3 av 5

Filmfakta:
Regissör: Agneta Fagerström Olsson
Skådespelare: Maria Kulle, Moa Gammel, Josephine Bornebusch, Malin Crepin
Speltid: 89 min
Åldersgräns: 15 år
DVD-release: 2012-07-04

1 kommentar:

Lena sa...

Även jag gillar svenska kriminalare....men dessa når inte ända fram, inte heller om man jämför med böckerna!