torsdag, december 29, 2011

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - Jonas Jonasson

"Efter ett långt och synnerligen händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på det äldrehem han tänker ska bli hans sista anhalt på jorden. Problemet är bara att hälsan vägrar ge vika, och en dag bär det sig inte bättre än att det är dags för honom att fylla tresiffrigt. Pompa och ståt väntar, med kommunalråd och lokaltidning på plats. Ett spektakel så oönskat av Allan att han i stället kliver ut genom fönstret. Därmed är han på rymmen från sitt eget födelsedagskalas. I hastigheten råkar Allan få med sig en väska som han bara skulle vakta ett slag och strax har han både tjuvar och poliser efter sig."

Den här boken är faktiskt så bra och mysig som alla säger. Jag var rädd att jag skulle bli besviken eftersom jag läste den "sist av alla", och därför hade ganska stora förväntningar på den.
Storyns upplägg är ganska finurligt och jag kan inte låta bli att få lite Karin Brunk Holmqvist-känsla över det hela. Det är samma typ av original i boken och samma typ av skruvad historia som i hennes böcker.

Jaghoppas verkligen det kommer en fortsättning om hundraåringen så man får veta hur det går för honom här i livet!
Det här är en bok som passar alla. Den funkar lika bra till tonårskillen som till pensionärskvinnan.

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Jonas Jonasson
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 404
Utgivningsår: 2010-04-14
ISBN: 9789186369279


4 kommentarer:

BokParadiset sa...

Kul att du gillade den, hoppas jag med gör det, köpte den för bara någon timme sen!

Anonym sa...

Du är inte sist. Den har legat på min hylla länge nu men jag har aldrig kommit mig för. I år SKA jag. :-)

Lena sa...

Den här finns bland mina skall läsa-bocker. Har hört att den skall vara jättebra och ser att även du gav den bra betyg.

Bella sa...

Helt underbar bok! Roligt att läsa dina bra recensioner!