lördag, november 26, 2011

Mannen som ville bli vuxen - Danny Wallace

"Danny ska precis fylla trettio. Han är nygift, bor i en trendig del av stan och har bytt öl på puben med grabbgänget mot kaffe latte och bruncher. För första gången i sitt liv känner han sig vuxen. Ändå är det någonting som saknas. Något Danny inte kan sätta fingret på. Men så hittar han en gammal adressbok med endast tolv namn - hans bästa vänner då han växte upp. Var finns de nu? Vilka är de nu? Och hur klarar de av livet som vuxna?


Så inleder Danny Wallace en episk resa, från Berlin till Los Angeles via Tokyo. Han träffar allt från tyska rappare och ninjor till en restaurangchef som har lyckats lösa gåtan med resor genom tiden. Men hur reagerar de när en sedan länge glömd barndomskompis ringer på och frågar om de vill komma ut och leka?

Mannen som ville bli vuxen är dels en komedi, dels en reseskildring, dels en biografi och visar vad som kan hända när du söker upp ditt förflutna och vad de vänskapsband du trodde att du växt ifrån kan betyda för dig när du bestämmer dig för att till slut bli vuxen."

Jag har inte läst något av Danny Wallace tidigare, men den här boken snubblade jag över på någon pocketrea på lokala Konsum eller nåt sånt, och tyckte att den lät riktigt rolig...och det är den faktiskt.
Nu ska ju jag fylla 40 om några några månader, så jag känner ingen stress över att fylla 30, och det gjorde jag ju inte när det begav sig heller...men det gör Danny.
Boken är skriven på ett väldigt varmt roligt sätt. Ni vet så där så att man fnissar lite igenkännande åt situationer och gapskrattar ibland åt lite makabra saker utan att för dens skull tycka att det skulle vara pinsamt om det hände i verkliga livet.
Grundidén i boken gillar jag verkligen, att uppdatera sin adressbok, men jag är inte riktigt lik Danny så jag använder mig av Facebook själv för att uppdatera min egna adressbok!

Betyg:
4 av 5

Författare: Danny Wallace
Förlag: Bokförlaget Forum
Antal sidor: 447
Utgivningsår: 2009-03-18
ISBN: 9789137134260

1 kommentar:

Linnea sa...

Vilken fin blogg du har! :)