fredag, april 29, 2011

Pocket & Prassel 5,0 och Vårig lyx

Idag är alla hemliga bokvänner "utdelade" och för att underlätta för mina hemliga bokvänner (jag är ju med i våda bytena) så svarar jag glatt på frågor som En bok om dagen (som arrangerar bytena) har hittat på till tidigare byten.

* Vilken genre eller författare gillar du bäst?
Deckare och biografier

* Vilken genre eller författare är du nyfiken på?
Ingen som jag kan komma på.

* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Fantasy och tantsnusk.

* Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt?
Jag har inga böcker alls, som är lästa, så jag samlar egentligen inte på böcker, men jag har läst Mari Jungstedt (utom den senaste), Karin Brunk Holmqvist och Inger Jalakas alla böcker.

* Finns det någon lista publicerad, över vad du har läst genom åren?
Jadå, kolla ute i högra marginalen så finns det samlat dels år till år och dels komplett lista över lästa böcker sedan bloggen startade (2011 finns inte med i den listan).

* Vad äter du för godis?
Allt utom torkad frukt, saltlakrits och surt. Choklad är favorit.

* Naturgodis - ätbart eller inte..?
Ja, nötter och choklad, men inte ren torkad frukt. Däremot blandningar som Exotics blandning med frön, nötter och torkade blåbär är helt ok.

* Dricker du te eller kaffe? Favoriter? Odrickbart?
Jag dricker både ock, men främst kaffe. Kaffet ska vara starkt och svart. Té får gärna vara rökigt och starkt eller fruktigt (inte för sött) och friskt.

* Hobby?
Läsa, virka och sticka.

* Favoritfilm?
Har ingen favoritfilm. Jag ser det mesta (inom familj, action, thriller, deckare, komedi).

* Favoritmusik?
Jag är allyssnare och lyssnar på det mesta som sänds på kommersiell radio.

* Stjärntecken? Favoritfärg?
Fisk, blått

* Samlar du på något?
Nej

* Har du någon önskebok?
Vårlik och Höstoffer av Mons Kallentoft, Blodläge av Johan Theorin, Lärarinnan i Villette och Flickorna i Villette och Under jorden i Villette av Ingrid Hedström, Den glömda trädgården av Kate Morton.

* Vilken är den bästa bok som du har gett bort?
En fatasybok jag gav bort i julas till en granne. Hon läser enbart fantasy och är välidgt kräsen. Av en slump fick jag ett mail från Adlibris med tips om en nyutgåva av en äldre bok (rysk författare) som skulle vara i stil med Tolkien. Jag köpte boken till grannen, och hon har varit lyrisk över den här boken. Hon hade inte en aning om att den fanns, och nu väntar hon på att del två ska komma ut i september! Det var en riktig lyckoträff, trots att jag inte har en aning om fantasy-genren.

* Skulle du kunna tänka dig att ta emot beg. böcker?
Självklart! Så länge de är hela och rena är det inga problem alls!

* Läser du på andra språk än svenska?
Nej!

* Lyssnar du på böcker? (Mp3 eller cd?)
Både på Mp3 och CD.

* Vad tyckte du om att få i paket då du var liten?
Godis och leksaker...och BÖCKER!

* Har du gett bort något i present, som du egentligen själv skulle ha velat ha?
Gör man inte alltid det ;)?

* Vilken slags smycken gillar du?
Stilrena. Jag använder extremt lite smycken. Har nästan aldrig örhängen, klocka, halsband eller ens armband på mig. Det har varit praktiskt utan när jag haft småbarn, och det har jag haft så länge nu så jag har vant mig vid att bara ha förlovnings- och vigselring på mig.

* Vad gör du en perfekt sommardag?
Sitter i skuggan med kall dricka, färsk frukt och en underbar bok och bara njuter!

* Favoritland?
Grekland (där jag även bott under en period i mitt liv).

* Favoritteveserie?
Two and a half men, House

* Var föddes du?
Linköping

* Vilken plats på jorden gillar du bäst?
Den där min familj är.

* Är du allergisk mot något?
Nej

* Favoritdrink eller favoritdryck?
Iskallt vatten

* Rent allmänt så gillar jag....
Det mesta i livet

* Rent allmänt så ogillar jag...
väldigt lite och det jag ogillar går ändå inte att skicka med Posten ;).

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Verklighetsflykt. Det spelar ingen roll vilken typ av bok jag läser, det är ändå en flykt undan min verklighet.

Hemliga bokvänner och andra får ställa hur mycket följdfrågor som helst!

TILLÄGG:
Risken för att båda mina hemliga bokvänner skulle skicka samma böcker ser jag trots allt som förhållandevis liten, MEN ett tips är att strunta i min "önskelista". Har du läst en bok som du tycker är fantastisk, och som alla borde läsa; skicka den. Det spelar ingen roll om det är en genre som jag normalt sett inte skulle läsa. Jag älskar att hitta nya guldkorn, framför allt i böcker som jag aldrig skulle ha valt själv! Älskar du till exempel fantasy; överbevisa mig om att det är en underbar genre genom att skicka en bok som du tycker är jättebra. Flera av de bästa böcker jag har läst har jag fått av hemliga bokvänner som har skickat en bok som inte alls "passat" in på min beskrivning av böcker jag gillat.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har nog fått veta tillräckligt.
/ En hemlig bokvän

Anonym sa...

Hmm. Kan bli krångligt det här med två hemliga bokvänner. Tänk om du får samma sak?/ Den andra hemliga bokvännen

Ango sa...

"Den andra hemliga bokvännen":
Skulle jag få samma sak så skulle det inte vara hela världen. När det gäller böcker: Vill du vara säker på att inte skicka samma som den andra hemliga bokvännen så överraska mig med bok. Vi kanske inte alls gillar samma genre, men om du har läst en bok som du tycker är en fantastisk bok (även om det så skulle vara fantasy) skicka den! Jag älskar att prova nya författare och hitta nya böcker som jag aldrig skulle ha köpt eller lånat själv. Jag har hittat ett och annat guldkorn genom att en hemlig bokvän har skickat något som jag förmodligen aldrig skulle ha läst annars!

Kram
Ango

miaring sa...

Hej jag blev väldigt nyfiken på fantasyboken som du gett till grannen. Kommer du ihåg vad den heter?
Kram Mia

Ango sa...

Miaring:
Boken jag köpte till henne är den här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186437178
Alvklingan av Nick Perumov.