tisdag, april 12, 2011

Änglavakter - Kristina Ohlsson

"En ung kvinna hittas styckad och begravd i ett skogsparti i Midsommarkransen utanför Stockholm. Hon identifieras som Rebecca Trolle, en student som varit försvunnen i två år. Medan Alex Recht och hans utredningsgrupp försöker förstå varför Rebecca gick ett så våldsamt öde till mötes, görs fler fynd på brottsplatsen. Den rymmer hemligheter som visar sig vara flera decennier gamla. Någon har vid upprepade tillfällen återvänt till skogen för att dölja sina offer för omvärlden. På ett ålderdomshem sitter en stum barnboksförfattarinna. Om och om igen dyker hennes namn upp i polisutredningen kring morden i Midsommarkransen, men hon sluter sig i sin tystnad. Spåren leder till den mörkaste av sanningar och obönhörligen dras både Fredrika Bergman och Peder Rydh in i historien kring graven och den döda studenten. Fredrika ställs inför ett svårt dilemma när hennes älskade Spencers namn dyker upp i utredningen. Är det verkligen möjligt att han är en del av gåtans lösning? Och vilken roll spelar egentligen den stumma författarinnan? Med en stark undergångston närmar sig utredningsgruppen fallets upplösning och till sist kvarstår bara en fråga att besvara: Vems tur är det att läggas i graven då mördaren återigen beger sig till Midsommarkransen?"

Det här är Ohlssons tredje roman, den andra som jag läser eftersom jag fortfarande inte har läst debuten, Askungar. Jag gillade verkligen förra boken, Tusenskönor, och har sett fram emot den här. Jag vill inte påstå att jag blev ett dugg besviken. Det här är suveränt. Det är en riktig "pageturner" och det är svårt att lägga boken ifrån sig. Man vill bara veta hur det går och vem som är skyldig till vad. Det är ju inte bara ett mysterium att lösa utan flera. Ingenting känns speciellt förutsägbart, utan kommer till sin lösning först på slutet! Eftersom påsken närmar sig och många tänker på "påskekrim", så kan jag verkligen rekommendera alla att läsa den här i påsk!
(Boken är ett recensionsexemplar från förlaget)

Betyg: 5 av 5

Bokfakta:
Författare:
Kristina Ohlsson
Förlag:
Piratförlaget
Antal sidor:
483
Utgivningsår:
2011-04-06
ISBN:
9789164203533

1 kommentar:

svartanova sa...

Jag gillade den verkligen. Bäst av de tre, tycker jag. :)