torsdag, december 30, 2010

Packad: en tonårsalkis memoarer - Koren Zailckas


"Koren Zailckas växer upp under välordnade förhållanden i en medelklassfamilj på amerikanska ostkusten. Hon är en begåvad, söt och till det yttre helt vanlig tjej när hon vid fjorton års ålder tar sin första klunk alkohol. Hon vet inte då att drickandet kommer att förvandla hennes nio kommande år till en spritdoftande mardröm. Två år senare hamnar hon, redlöst berusad, på sjukhus för att magpumpas. Hennes liv som student kantas av fylleri och blackouter, och alkoholen påverkar på ett förödande sätt hennes utveckling och relationer.

Packad är en välformulerad och självutlämnande berättelse om en tjej som ger sig in i ett ohämmat drickande för att hon känner sig underlägsen, osäker och liten och vars tillvaro blir alltmer självdestruktiv. Boken är ett tänkvärt inlägg i debatten om ungdomars drogvanor och den avslöjar med argument som har den giltighet och styrka som bara det självupplevda kan skapa förljugenheten som omgärdar alkoholen i vår kultur: hur samhället fokuserar på narkotikamissbruket men negligerar den mest lättillgängliga och mest utbredda drogen; hur alkoholindustrins reklammakare tillåts basunera ut att det är trendigt, förknippat med framgång och till och med sexigt att dricka.

Koren Zailckas är nu tjugofem år och lever ett nyktert liv. Hon är bosatt i New York."



Den här boken tror jag, tyvärr, beskriver väldigt många ungas liv. Tonårsalkisar finns, men det talas inte om dem, och framför allt vill/kan/vågar/orkar föräldrarna inte se.
Vissa delar av handlingen känner jag igen mig själv i, från min tonårsperiod då spriten flödade tidvis. Jag drack visserligen aldrig för att bli full, utan jag drack bara för att det var gott. Jag fick aldrig några blackouter i tidig tonår, utan först när jag passerat 18 eller så. Jag klarade mig också ur allt festande och lever helt nykter idag, så ja, jag måste säga att den här boken berörde mig en hel del.
Det bästa med boken är att den inte är någon "vad-det-är-synd-om-mig-som-levt-så-hårt", utan boken är mer ett konstaterande att det här och det här gick fel, och så här lyckades jag manipulera omgivningen.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Koren Zailckas
Förlag: Bra böcker (En sann historia)
Utgivningsår: 2007-01
Antal sidor: 349
ISBN: 9789170024467

Inga kommentarer: