onsdag, november 17, 2010

Vips så blev det liv!: eller en hyllning till blågrönalgen - Bob Hansson


"På ett plan till Indien sitter en ung och övergiven Bob Hansson med ett slitet pass med några uppätna sidor. Utan visum. Men med en ivrig tro på att allt kommer att lösa sig ändå. Tänk bara så många människor som var tvungna att mötas och kopulera med varandra för att han skulle bli till! Alla dessa spermier och ägg genom tusentals år som har lett fram till just honom. Och i Indien väntar mycket riktigt hans öde. Hon heter Alak och är allt han kunnat önska sig. Ändå tvivlar han det borde finnas något mer, något större?"

Det här är det första jag har läst av Bob Hansson, och jag måste säga att jag imponeras av hans ord, av hans sätt att skriva och av hans blandning av humor och allvar. Det här hade kunnat bli platt och urtrist, men Bob Hanssons ord har ett liv som inte många andra författare lyckas åstadkomma. Helt alldagliga ord som blir till poesi när Hansson får dem på pränt!
Nu är jag verkligen sugen på att läsa mer av Hansson, och jag ska besöka biblioteket så snart som möjligt och låna något mer av honom.
(boken är ett recensionsexemplar från förlaget)

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Bob Hansson
Förlag: Ordfront förlag
Antal sidor: 342
Utgivningsår: 2010-09-21
ISBN: 9789170375408

1 kommentar:

Barnboksbloggen sa...

Hej! Tänkte bara säga att jag vill ge er en Cherry on Top-award! Ni kan läsa mer på min blogg.