söndag, oktober 24, 2010

I taket lyser stjärnorna

"Jenna är fjorton år och borde bara behöva oroa sig för brösten som aldrig växer, varför hon inte är lika populär som Ullis-Knullis och hur hon ska få Sakke snygg snygg snygg att bli kär i henne, eller åtminstone upptäcka att hon finns. Men hemma hos Jenna finns en jobbig mormor och en älskad cancersjuk mamma. Och i Jennas ficka ligger en bortglömd dikt: "Om du dör mamma, då tar jag livet av mig".

I taket lyser stjärnorna är baserad på Johanna Thydells bok som belönades med Augustpriset 2003 och har sålts i över 100 000 exemplar i Sverige. I rollerna som de unga tjejerna Jenna och Ullis ser vi debuterande Josefin Mattsson och Mika Berndtsdotter Ahlén. I rollen som Jennas mamma ser vi Annika Hallin, Anki Lidén spelar hennes mormor och Samuel Haus ("Tsatsiki") är Jennas stora kärlek."

Jag läste aldrig boken, det blev liksom aldrig av, trots att jag tänkte göra det. Så hittade jag filmen när jag var på biblioteket häromdagen, och då tänkte jag att jag måste se den i alla fall.
Filmen är väldigt bra. Trots debutanter i flera tunga roller, är det briljant. Trots att det var många år sedan jag var fjorton, så kan jag delvis känna igen mig i de starka känslor som förmedlas i storyn.
En film som jag varmt rekommenderar att se!

Betyg:
4
av 5

Filmfakta:
Regissör:
Lisa Siwe, Linn Gottfridsson
Skådespelare: Anki Liden, Annika Hallin, Josephine Mattsson
Åldersgräns: 7 år
Speltid: 89 min
Releasedatum: 2009-06-03

Inga kommentarer: