måndag, september 13, 2010

Bokbyte för barn - nu är det dags

Nu tänkte jag att vi skulle köra med barnboksbytet. Alla som vill vara med skickar sina adressuppgifter (eller barnets), samt vilken ålder det är på barnet. Om barnet är läskunnigt, skriv gärna hur avancerat barnet klarar av att läsa själv. Det är ju meningen att det ska bli någon bok som barnet självt klarar av att läsa. Om barnet har en egen blogg får du gärna skicka med adressen till den, annars skickar du med adressen till din, för tanken är att du (eller barnet självt) ska få visa upp och presentera sitt paket (och tacka avsändaren) i din/sin blogg.
Meddela också om barnet är allergiskt mot något, har några speciella intressen eller kanske samlar på något. Detta för att den ska få ett paket som passar så bra som möjligt.
Dessa uppgifter mailar du till a-c.tibblin@telia.com senast den 25 september. Jag skickar sedan ut uppgifter om vem du ska skicka till, senast den 30 september.

Paketet du ska skicka ska vara en av Postens förfrankerade M-påsar. I den ska du stoppa en barnbok (som passar åldersmässigt och läsenivåmässigt till den du fått uppgift om att skicka till) och något annat smått och gott som du tror att mottagaren skulle bli glad för.
Barnböcker är ofta dyrt och de finns inte att köpa som pocket, därför är begagnade att rekommendera. Böckerna ska självklart vara i bra skick!
Eftersom M-påsarna är ganska små kommer det inte att få plats så mycket mer i påsarna, men stoppa gärna ner något extra smått. Något litet godis (om barnet får äta det), klistermärke, bokmärke, tatuering eller några ballonger kanske. Något som du tror kan förgylla barnets dag lite extra.
Påsen ska postas till mottagaren senast den 17 oktober!

När jag delar ut vem som ska skicka till vem, kommer jag att "para" ihop barn i liknande ålder med varandra. Jag tror att alla får ut mest av bytet på så vis.

Så; skicka in anmälningarna senast den 25 september!

2 kommentarer:

Helena / Barnboksprat sa...

Kul! Jag är på (mail kommer strax)! Men jag är inte helt förtjust i begränsningen M-påse. Bilderböcker är ju ofta större än så. Kan det vara ok att skicka ett större paket om man skulle vilja?

Ango sa...

Helena:
Vad roligt att ni är med. Jag funderade först på det där med påsen, och ville hålla priset nere. Självklart får man ta en större om man vill. Som du säger är bilderböcker sällan tillräckligt små för att få plats i en M-påse.