tisdag, juli 13, 2010

Vilse i tiden - Gunila Ambjörnsson


" 'Ingen som träffade Lucia den sommaren skulle nånsin glömma henne. Hon liknade ingen annan. När hon dök upp förändrades allt, och ingenting blev nånsin mer som förr. Inte för Robin. Inte för Ella. Och inte för Cecilia ...'
En storsliten vinternatt räddar Robin en katt ur Jungfrutornet och träffar Lucia, en egendomlig flicka klädd i medeltida kappa. Hon är den vackraste flicka han sett!
Det är så det hela börjar.
En vårkväll dyker hon upp igen. Ella, Robin och deras vänner repeterar spelet om Jungfrun, flickan som en gång sägs ha förrått Visby och som till straff murades in i ett torn för att dö. Varje år på medeltidsveckan spelas denna historia upp på nytt.
Nu står Lucia där på tröskeln - och hon vill ha Jungfruns roll. Men vem är hon egentligen?"

Det här var också kurslitteratur. Jag valde boken eftersom det var fantasy, en genre som jag alltid hävdat inte vara något för mig, och tyvärr håller jag fast vid det. Jag trodde att jag kanske skulle kunna gilla det om det är någon slags "fantasy light", eller fantasy för ungdomar. Nej, det gjorde jag inte. Det är inget fel på handlingen eller språket heller, det är bara att jag har så svårt för den här genren. Jag tycker att det blir så vansinnigt larvigt med portaler till andra tider och så...

Betyg:
2 av 5

Bokfakta:
Författare: Gunila Ambjörnsson
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 1998
ISBN: 9789163828652

Inga kommentarer: