måndag, juni 28, 2010

Kitty och konståkningsmysteriet - Carolyn Keene


Den här sommaren läser jag två kurser i litteraturvetenskap. Den ena kursen avhandlar deckare och spänningsböcker för barn och ungdomar. Av den anledningen kommer jag läsa lite sån litteratur, och den får såklart komma med här i bloggen. Det är bara ungdomsböckerna jag kommer skriva med här, inte bilderböckerna jag läser.
Först ut blev en Kitty-bok, och jag valde Kitty och konståkningsmysteriet.
Kitty var ingenting jag läste som barn/ung tonåring, utan det var en helt ny bekantskap för mig. Jag förstår faktiskt varför jag inte läste dem för 25 år sedan, för det är ganska torra böcker som är väldigt, väldigt förutsägbara.
Även om det är ungdomsböcker så brukar jag som vuxen ha viss behållning av det jag läser, men här var det knappt att jag hade det.
Kitty är ingenting jag känner att jag missat, utan jag harvar vidare i djungeln av ungomsböcker som är spänningsgivande.

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Carolyn Keene
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsår: 1998
Antal sidor: 194
ISBN: 9789132136566

Inga kommentarer: