torsdag, juni 03, 2010

Fräsch, frisk och spontan - Mons Kallentoft


"Utåt sett är de den perfekta familjen. Båda har gjort karriär, de har två söta små barn och en dyr bostadsrätt i Stockholm. De sköter hushållssysslorna tillsammans, noggrant fördelade med hjälp av ett excelark. Men under ytan är det något som inte stämmer. Han försöker förstå sitt liv utifrån marknads- och varumärkesteorier, medan hon försvinner ut på långa nattliga promenader. Det är då tanken på projektet dyker upp hos honom. Hans alldeles privata projekt, som ska ge innehåll och riktning åt hans tillvaro. Ett nytt projekt, ett projekt som verkligen kommer att brännas."

Första halvan av den här boken tyckte jag var ganska bra, men sedan blir den konstig, jobbig och man vet inte vad som är dikt och verklighet. Allt blir bara rörigt.
Slutet förstod jag inte först eftersom jag var så förvirrad av handlingen. När jag förstod slutet kunde jag ändå inte riktigt få ihop allt eftersom det blev så rörigt på slutet. Det blev mest ett "Jaha...?" när det var slut. Trist, för jag gillar Kallentofts sätt att skriva i årstidsdeckarna, men här blev det bara konstigt och förvirrande.

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Mons Kallentoft
Förlag: Natur och Kultur
Antal sidor: 203
Utgivningsår: 2006-06
ISBN: 9789127114531

2 kommentarer:

Paperback Lover sa...

Håller med dig på alla punkter. jag gav inte den här boken nåt bra betyg heller. Men jag gillar kallenotfts deckare om Malin Fors. Det är nåt annat tycker jag.

Cissi sa...

Jag kan också bara hålla med. Jag gillar Mons Kallentoft och jag gillade början på den här boken. Men andra halvan är väldigt förvirrande.