fredag, juni 18, 2010

Dyngkåt och hur helig som helst - Mia Skäringer


"Mia Skäringer delar med sig av sina erfarenheter, av skilsmässa, föräldraskap, dåligt samvete, prestationsångest och vacklande självförtroende. Hon krossar myten om superkvinnan som glatt leende håller alla bollar i luften samtidigt, och önskar alla att våga vara den man är."

Jag har inte "träffat" på Mia Skäringer mer än i serien Solsidan, så hon är en ganska ny bekantskap för mig.

Jag gillade den här titeln och därför köpte jag boken.
Krönikorna är ganska ok, men blogginläggen känns ibland lite bittra. Kanske är det bara ironi och sarkasm, jag vet inte, men för mig blir det till lite bitterhet då och då.
Jag håller med Mia i det mesta som hon skriver och hon är så himla klok när hon skriver att föräldrar inte alltid behöver säga förlåt för att de blivt urförbannade på sina barn. Ibland är det faktiskt barnen som ska säga förlåt. Himla kloka ord var det! Stora delar av blogginläggen är väldigt kloka och känns som en frisk vind i barnuppfostrans-lull-lullandet som ska vara idag.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Mia Skäringer
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2010-03-12
ISBN: 9789170017568

1 kommentar:

Åsa sa...

Jag läser Skäringer just nu och både skrattar högt och får ont i hjärtat av texterna som är de ärligaste och mest utlämnande jag läst på länge, om någonsin, och det är uppfriskande!