onsdag, april 21, 2010

Blod - Åsa Anderberg Strollo


"Av en slump, på sin mammas skrivbord, råkar Ida hitta ett brev skrivet till hennes mamma. Det är från Manne, en man som mamman var tillsammans med för femton år sedan. Han undrar om det inte kan vara så att det faktiskt är han som är pappa till Ida.Åsa Anderberg Strollos andra ungdomsroman är ett drama om en vanlig familj vars grundpelare plötsligt rycks undan. Det är också en roman om svårigheterna i att hantera känslomässiga problem. Och en roman om att bli vuxen, att förstå att ens föräldrar också bara är människor."
Den här boken tog mig tillbaka till min egna sökande tonårsperiod. Jag kunde utan problem sätta mig in i Idas tankar kring hur vuxna tänker och agerar.
Boken är välskriven och behandlar tonårstankar på ett mycket bra och trovärdigt sätt. Jag imponeras av författarens förmåga att skildra den period i våra liv som är jobbigast utvecklingsmässigt; tonåren. Jag tror att såväl de som är tonåringar nu, och de som minns sin egna tonårsperiod väl, kommer att känna igen sig i den här boken.
(boken är ett recensionsexemplar från förlaget)

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Åsa Anderberg Strollo
Förlag: Alfabeta
Antal sidor: 234
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789150111040

1 kommentar:

Anonym sa...

den här blev man nästan lite sugen på...

Klurar fortfarande på vad jag ska sätta i ditt paket. ;0)

Din Hemliga Brevvän.