onsdag, september 16, 2009

Så dumt - Mia Törnblom



"Mia Törnbloms efterlängtade självbiografi är en personlig berättelse om hur hon tagit sig från ett liv fyllt av kriminalitet, droger, våld och djupaste självförakt till att börja respektera och älska sig själv. En sann berättelse om förlåtelsens läkande kraft."

Det här var ingen bok jag hade tänkt läsa egentligen. Jag har läst "Självkänsla nu" av Törnblom och tyckte inte att den gav något. Den sa liksom inget nytt, utan var bara en massa "ordbajsande" rakt igenom. Har efter det varit lite anti mot Törnbloms böcker, men så låg den här boken på ett bord på biblioteket när jag var där för att hämta kurslitteratur och då kunde jag inte låta bli att ta med den såklart. Tänkte att jag måste ge henne en chans. Det här är ju inte samma sak som hennes böcker om mental andlighet.
Det här blev en stor överraskning. Till skillnad från många andra böcker om drogmissbruk är inte den här boken skriven som en "tyck-synd-om-mig-historia", utan mer som en "så dumt-historia", och det gillar jag.
Lite roligt blev det när jag kommit några kapitel in i boken och insåg att hon gjort behandling på samma behandlingshem som min make gjort (fast han gjorde det 2 år efter Mia). Han kunde berätta mer om de personer som beskrevs på behandlingshemmet, vilket blev en kul bonus.
Jag känner också igen en del från hennes reaktioner när hon läste sinnesrobönen första gången och trodde att det handlade om en mer eller mindre religiös sekt. Även hennes tankar kring hennes första NA-möte känner jag igen. Väldigt roligt att läsa boken med dessa "bonuskunskaper" i bagaget!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Mia Törnblom
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789172321557

1 kommentar:

Boktokig sa...

Då måste jag testa denna. Jag gillade inte heller Självkänsla nu.