fredag, september 11, 2009

Ett välsignat barn - Linn Ullmann

"En dag går barndomen i kras. En dag mitt i sommaren, på en ö mitt i Östersjön. Erika och Ragnar ses där varje år, de är födda samma dag och just denna dag är deras fjortonde födelsedag.
Erika och Ragnar har ett särskilt band, men när födelsedagen är över har bandet brustit med våldsam kraft. Det ska dröja tjugofem år innan Erika återvänder till ön tillsammans med sina systrar.
Detta är en roman om resan dit och i minnet, en ömsint skildring av en gammal far och hans döttrar, ett kärvt ödesdrama om hur lek plötsligt kan slå över i grymhet."

Det här lät som en väldigt intressant bok, men tyvärr blev jag väldigt besviken. Boken är väldigt lågmäld och långsam. Det händer inte mycket, och till och från känns handlingen bara förvirrande och jobbig.
Det känns som handlingen tassar runt på tå runt själva huvudhandlingen utan att verkligen komma till kritan.
Jag kände aldrig att jag kom in i boken eller att jag lärde känna huvudpersonerna, tyvärr.

Betyg:
1 av 5

Bokfakta:
Författare: Linn Ullmann
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2007-07
ISBN: 9789170015090

Inga kommentarer: