onsdag, juni 10, 2009

Damernas detektivbyrå - Alexander McCall Smith

"Mma Ramotswe är inte vilken kvinna vem som helst. Hon är Botswanas första kvinnliga privatdetektiv, faktiskt Botswanas första detektiv över huvud taget. Precious Ramotswes metoder är en smula okonventionella, men med klokhet, sunt förnuft och fenomenal förmåga att få folk att öppna sig hjälper hon vanliga människor med deras bekymmer. Förlupna äkta män, försvunna barn, falska pappor och stulna bilar är problem som Mma Ramotswe löser. Samtidigt får läsaren en unik läsupplevelse, för Alexander McCall Smith har lyckats fånga en mycket speciell känsla. Damernas detektivbyrå ger en bild av ett Afrika vi aldrig mött tidigare; fyllt med stolthet och traditioner."


Jag har länge funderat på att börja läsa de här böckerna som verkar ha många anhängare. Började från början (tror jag i alla fall) med Damernas detektivbyrå, men blev inte det minsta imponerad. Jag tycker det här är ganska trist och intetsägande. Jag tyckte inte att jag kom in i boken någon gång. Storyn var hoppig och konstig och ...ja, trist.

Betyg:

2 av 5

Bokfakta:
Författare:
Alexander McCall Smith
Förlag: Damm förlag AB
Utgivningsår: 2006-09
Antal sidor: 235
ISBN: 9789171306883

2 kommentarer:

Hundöra sa...

Jag tror många förväntar sig något annat när de börjar läsa boken. Själv gillar jag den för att den är så annorlunda från tidigare böcker jag läst, men är samtidigt väldigt lättsam.

Torbjörn Wester sa...

Jag tycker att böckerna har en viss avslappnad och härlig stil. Dessutom framställer de ett annat Afrika än den bild som vi så ofta ser i medierna.

Dock måste man nog läsa några böcker innan man kommer in i serien... Första boken är ju mest en bakgrundshistoria. Jag tycker sällan att första boken är den bästa i serier.

...fast efter ett tag tröttnade även jag på denna serie. Har inte läst de sista böckerna.

Jag har förresten lagt till din blogg i min lista över bokbloggar! Utan att tveka! Om du vill får du jättegärna länka till min blogg... :-)

http://www.litt.se