lördag, maj 16, 2009

Sopa lagom: bättre balans i curlingfamiljen - Maria Carling & Elisabeth Cleve


"Många föräldrar slår knut på sig själva för att barnen ska ha det bra. Ändå gror det dåliga samvetet. Ägnar vi för lite tid åt barnen? Servar vi dem för mycket? Låter vi dem sitta för länge vid datorn?I Sopa lagom! Bättre balans i curlingfamiljen kan du läsa om hur man får barn att ta mer ansvar. Hur man stärker sitt barns självkänsla och varför barn växer genom motstånd. Du får veta mer om hur datorspel påverkar barn och hur man hjälper barn att inte bli tjocka eller kroppsfixerade. Dessutom berättar flera familjer hur de löser vardagens pussel."

Det här är min första bok på temat curling, och jag tyckte att boken var helt ok. Det är inga pekpinnar i boken, utan rena exempel på hur det ofta ser ut i familjer och även vad som inte sällan är orsaken till att det ser ut som det gör.
Boken handlar inte om en viss situation i en viss ålder, utan sträcker sig från spädbarn upp till tonåren, i alla tänkbara situationer. Man får också ta del av "vanliga familjers" berättelser om sin vardag, något jag tyckte var ganska trist eftersom jag struntar i andra familjers vardag, men det är ju enkelt att hoppa över de sidorna.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Maria Carling & Elisabeth Cleve
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 253
Utgivningsår: 2005-10
ISBN: 9789172320093

1 kommentar:

Boktokig Eva Boström sa...

Den här står i min bokhylla och väntar på att bli läst! Kul att du tyckte om den!