måndag, april 06, 2009

Utan ett ord - Lynwood Barclay

"En morgon när fjortonåriga Cynthia vaknar är huset tomt. Hennes mamma, pappa och storebror är spårlöst försvunna. Polisens utredning ger inga svar, och Cynthia får aldrig reda på vad som egentligen hände den där natten. Tjugofem år senare bestämmer sig Cynthia för att delta i ett teveprogram om olösta fall i ett sista försök att få veta sanningen. Först händer ingenting. Sen ringer telefonen. Kanske hade det varit bättre att låta det förflutna vila."

Det här är så bra! Jag är alldeles förundrad över hur författaren har lyckats hålla spänningen uppe ända till sista sidan!
Boken fick jag som recensionsexemplar från
Kabusa böcker, efter att jag fastnat för den på förlagets hemsida. Innan jag läste boken tänkte jag på att jag kanske skulle bli väldigt besviken, och att boken inte alls skulle vara så bra som den verkade, när man läste baksidetexten. Många böcker som verkar otroligt bra på baksidan, visar sig vara platta fall...men INTE den här.
Författaren är helt ny för mig, men jag har förstått att den här boken har blivit hans absoluta toppsäljare, översatt till 25 olika språk och har gått upp på topplistorna direkt efter släpp i flertalet länder. Jag måste säga att jag förstår varför.
Det här är nog den bästa boken (av thrillers/deckare/kriminalromaner) som jag har läst i år!


Betyg:

5 av 5

Bokfakta:
Författare:
Lynwood Barclay
Förlag: Kabusa böcker
Antal sidor: 358
Utgivningsår:
2009-03-23
ISBN: 9789173550949

3 kommentarer:

Amy sa...

Den vill jag oxå läsa!! Verkar vara superbra! Inte som Sekten (Jan Sverre Syvertsen) som jag började på igår, två kap och jag känner verkligen att jag inte vill läsa mer.

Kram

Ango sa...

Amy:
Jag läste Sekten för ett tag sedan, och trodde verkligen att den skulle vara bra. Den lät ju så bra. Jag gav upp den efter halva, orkade inte med den mer. Hittills har jag inte stött på någon som gillat den boken.
Utan ett ord har jag däremot sett någon mer som gillade.

Kram
/Ango

Bim HD sa...

Linwood Barclay - helt okänd för mig. Dock låter det som en bok som skulle fastna här - både i hyllan, efter läsning... och möjligen till letande efter flera. Och när du ger den 5 av 5... Alltså, då känns det ju än värre, gah - som vissa säger att det ska heta numera ;)
Må så grankott...
ngn som dock lyckades få 40öre i lön - ingen bok, nä... Och fortfarande undrar vad de har för lönesystem - borde det inte vara dyrare att betala ut det än låta bli? eller, allt i löneväg vore ju billigare att låta bli att betala ut... men 40öre??? och för vad??? 8)