söndag, april 12, 2009

...och himlen var oskyldigt blå - Charlotta Ölander

"Vår uppmärksamhet riktades mot havet. Jag hörde inga rop eller skrik på hjälp men allas blickar vändes mot stranden. Ute på havet såg jag en båt som liksom slukades av en stor våg. Jag tänkte: åh jäklar, men förstod inte faran, tänkte inte att de som var ombord kunde dö. Vattnet var varmt och de flesta kan ju simma. En våg som såg ut som ett vitt streck kom närmare. Jag hade lämnat mina glasögon på rummet och ser inte så bra på långt håll utan dem, men Richard som såg bättre sa: "Kolla vilken häftig surfvåg! Kom, vi går ner och tittar." Min intuition sa: Nej! Av någon anledning ville jag inte gå mot stranden. Sedan gick allt mycket snabbt.

Charlotta Ölander tillhörde dem som kom levande från tsunamikatastrofens Thailand. Detta är hennes egen berättelse om skräck och förvirring men också om empati, livsvilja och mod. Charlotta stannade kvar som volontär, fast besluten att göra vad hon kunde för att hjälpa till på plats."

Den här boken gör väldigt ont att läsa. Jag var på väg att lägga bort den och sluta läsa den flera gånger, just för att det var så jobbigt att läsa den. Nu fortsatte jag. Jag tänkte att jag hade turen att inte befinna mig på plats vid tsunamin och ingen av mina nära eller kära fanns heller på plats, så det är inte ens i närheten av lika jobbigt för mig som för de som fanns där.
Att läsa om Sveriges handlingsförlamning vid händelsen. Att läsa om hur turister, de som inte är lika skadade eller drabbade som många andra får sköta jobb som det skulle funnits utbildad personal till, om inte alla hade tagit jullov här i Sverige. Att läsa om barnen som förlorat sina föräldrar i tsunamin och nu var alldeles ensamma...det gör grymt ont.
Charlotta Ölander skriver ganska sakligt om händelserna och sina upplevelser. Det är en objektivt subjektiv berättelse (om man kan säga så). Även Charlottas mamma flikar in med ord i slutet på varje kapitel där hon berättar hur hon i Sverige upplevde det som hände och hur hon försökte få hjälp från andra.
I de nyare utgåvorna av boken finns det även nyskrivna kapitel där Charlotta berättar hur det är nu.
Oerhört jobbig bok att läsa, men den visar tydligt hur människor kan och oftast vill hjälpa varandra i krissituationer.

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Charlotta Ölander
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2007-01
Antal sidor: 256
ISBN: 9789172320628

Inga kommentarer: