lördag, mars 21, 2009

Män som hatar kvinnor

"Lisbeth Salanderär en ung egensinnig tjej med ett mörkt förflutet. Hon är en enastående researcher och en av landets främsta hackers.

Den grävande journalisten Mikael Blomkvist har precis blivit dömd till fängelse för förtal när Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill ge honom ett annorlunda uppdrag.

Lisbeth och Mikaels vägar möts och tillsammans gräver de djupt i familjen Vangers förflutna där de möter en mörkare och blodigare historia än någon av dem kunnat ana."

Äntligen var det min tur att se den här filmen! Trots att jag läst så mycket positivt om den och att jag förmodligen hade ganska höga tankar om filmen, så levde den upp till allt.
Rollistan är underbar, och det är härligt att se Sveriges skådespelarelit samsas om rollerna i den här filmen. Även obetydliga biroller såg man duktiga skpdespelare i (Ola Rapace som Blomkvists svåger, som man såg i 30 sekunder och bara i bakgrunden t ex).
Maken och jag såg filmen, och eftersom jag läst boken upplevde jag filmen lite annorlunda än vad han gjorde. Jag saknade lite känsla, men den får man såklart bara i boken. Jag saknar också lite av handlingen från boken, som visserligen är ganska obetydlig för handlingen i stort, men jag saknade det i alla fall.
Maken tyckte filmen var kanonbra, och vill nu läsa de 2 återstående böckerna (han läser annars bara Knasen, Hälge och Bill & Ben) innan nästa filmer kommer i höst!

Betyg:
5 av 5

Filmfakta:
Regi: Niels Arden Oplev
Speltid: 2h 32m
Åldersgräns: 15 år
Skådespelare: Lena Endre, Noomi Rapace, Michael Nyqvist, m.fl.
Premiärdatum (bio): 2009-02-27

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, jag har läst böckerna, ja. Men, jag har svårt att tänka mig att gå och se filmerna - än heter det väl kanske filmen, men ändå. Jag brukar få till mina egna karaktärer - även om de beskrivs nästan rakt av i böckerna här - så det brukar bli så fel. Och att förlora såpass mycket av allt runt som finns med i boken. Ja, det brukar göra mig irriterad bara :)
Må så grankott...
(Mankells ska ju vara värst dock, där det dyker upp karaktärer som inte finns i böckerna. Detta enbart för att få fram allt hans tänkande i böckerna på film... Nä... köper inte det :/)

Anonym sa...

Ha, jag såg också filmen i helgen. Har skrivit om den här: http://fullbokhylla.wordpress.com/2009/03/23/man-som-hatar-kvinnor-filmen/

enAnnan sa...

Ja visst var den suverän!! Man blev inte ett dugg besviken.

SVT har gett med sig nu oxå och ska släppa de andra på bio och inte direkt på tv. Tummen upp tycker jag!

Kramar