fredag, februari 20, 2009

Jag vill ha en Kindle

Satte på TV:n på eftermiddagen igår (när jag skulle pluggat) och hamnade mitt i ett Oprah Winfrey-program. Eftersom de pratade om böcker tilltalades jag och började aktivt titta på programmet. Oprah började prata om sin Kindle, och jag förstod först ingenting förrän hon började förklara för alla vad det var...OCH JAG VILL HA!
Just den här är utvecklad av samma kille som skapade Amazon.com. Det är en elektronisk bokläsare som hade massor av inbyggda funktioner och snabbt och trådlöst kan kopplas upp till en "Kindlebutik" där man snabbt köper en bok och laddar ner det.
De funktioner som fanns var bl a att man kunde skapa en boklista och låta andra ta del av, det finns en ordlistefunktion så man snabbt kan slå upp ett ord man inte förstår i den text man läser. Det fanns till och med en "frågeservice" där man enkelt kunde skicka ett meddelande till en slags helpdesk och sedan få svar på frågan. Även dagstidningarna kunde laddas ner och läsas. JAG VILL HA EN SÅN HÄR!
Är det nån där ute som vet om det finns något liknande på den svenska marknaden? Jag har ingen lust att betala över 3000:- för en som bara har tillgång till böcker på engelska då jag vill läsa skönlitteraturen på svenska (engelsk psykologilitteratur räcker bra för mig). Finns det på/för en svenska marknad eller måste jag vänta 10 år innan det kommer hit?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kolla här:

http://www.idg.se/2.1085/1.141350

Och den artikeln är från januari 2008, så det kan han hänt en del!

Anonym sa...

Det måste ju bara vara en tidsfråga innan den (eller liknande) finns även här med böcker på svenska!!!

Javisst är det trevligt med andra som också läser många böcker. Vi "konstiga" typer måste hålla ihop! ;)

Anonym sa...

Åh, jag såg också på det och tänkte vilken fantastisk sak det är! Men så tänkte jag lite längre och funderade och jag verkligen kommer använda den, det måste ju vara så mycket mysigare att ligga i sängen och läsa en "riktig" bok!
Enda gången jag kan se att jag faktiskt skulle behöva nått liknande är på tågresor och så ofta åker jag inte tåg, en-två gånger om året kanske.

Ango sa...

fullbokhylla:
Jag kikade på försäljningssidan som länkades till, och det var en liknande, men vansinnigt dyr tyvärr (närmare 4000:-) så det får nog vänta.

Eva:
Jag tycker att det borde komma fler, och bättre, varianter än de som finns på marknaden idag.

Frida:
Jag tror att jag skulle använda den här istället för böcker. Den är i storlek med en pocketbok, bara mycket tunnare, så jag tror att jag skulle nöja mig med den i alla situationer...utom möjligen i badkaret förstås ;).
Det jag skulle sakna mest skulle ju vara ljudet av papper när man bläddrar...

Kram
/Ango