fredag, februari 13, 2009

Arn 2 - Riket vid vägens slut


" "ARN - Tempelriddaren" möter Arn den stora kärleken i Cecilia, en kärlek som gör dem till offer för striden mellan den andliga och världsliga makten. Cecilia spärras in i kloster och Arn skickas som tempelriddare till Det Heliga Landet där kriget rasar mellan kristna och muslimer. Nu återvänder Arn hem för att skapa enighet och fred i sitt eget land och äntligen gifta sig med Cecilia. Väl hemma upptäcker han att det fortfarande finns de som vill hålla honom och hans älskade Cecilia ifrån varandra, men tack vare drottning Blankas slughet kan de äntligen gifta sig. De bygger ett hem på Forsvik och får ett barn till. Men Arn vet att kriget hotar, det är bara en tidsfråga innan sverkrarna kommer att försöka återta kronan med hjälp av sina danska fränder. Med sin kännedom om utländsk stridsteknik och strategi bygger Arn en armé på Forsvik."

I början av filmen trodde jag att det var fel film jag tittade på. Jag trodde att det var Arn Tempelriddaren, eller att jag hade sett fel film innan, så jag hade sett den här istället för den andra, ja, ni förstår kanske? Så inser jag att det bara är en liten resumé av förra filmen för att man snabbare ska komma in i den här filmen, eftersom det är en fortsättning.
Det tog ett tag för mig att komma in i filmen, mycket pga att det här inte är min typ av film. När jag väl kom in i den (efter halva filmen kanske) så tyckte jag att den var hyfsat bra, till och med aningens bättre än den förra "Arn - Tempelriddaren". Kärlek, dramatik, action, allt finns i filmen så den passar verkligen både tjejer som killar. En helt ok film att se på fredagskvällen.

Betyg:
4 av 5

Filmfakta:
Skådespelare: Stellan Skarsgård, Sofia Helin, Joakim Nätterqvist m. fl.
Speltid: 123 minuter
Åldersgräns: 11 år
Releasedatum (DVD): 2008-12-05

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag såg denna filmen för ett tag sedan och har även sett den förra. Tycker såklart att det fattas så mycket i om man ser till böckernas handling....men det är ju sådant som man många gånger får förvänta sig när romaner görs om till film. men jag kan nog hålla med dig. Denna andra film var aningen bättre än den första.
.....Lena