fredag, januari 09, 2009

Vattenhästen

"Vattenhästen utspelar sig i Skottland under andra världskriget. Den unge pojken Angus tar hem ett mystiskt ägg som han hittat på stranden. När det kläcks kravlar det ut en söt liten varelse, som gärna plaskar i badkaret. Det märkliga djuret och Angus blir bästa vänner, men för varje dag som går blir det allt större. Samtidigt som Angus försöker gömma sin nyfunna vän, måste han hitta ett nytt hem åt honom och beger sig till Loch Lomond, Skottlands största sjö."

Båda mina döttrar har kommit in i en riktigt fantasy-period och jag har tvingats titta på såväl Harry Potter som Sagan om ringen-filmer ett tag. Nu har jag smitit undan så mycket som gått när filmerna varit så resten av familjen har tittat (det är bara jag som inte gillar den genren i min familj).
Senast när vi var på bibblan hittade jag ilmen Vattenhästen, och lånade hem den. Hela familjen tittade på den, även jag, och det här gillade vi.

Filmen är magisk (utan trollspön och annat), mystisk och väldigt spännande. Såklart finns det även skratt och tårar med som sig bör. Barnen (4½ - 8 år) tyckte att det var väldigt spännande, och döttrarna tyckte att det var väldigt sorgligt också.
Det tråkiga med filmen var att den inte fanns dubbad på svenska, så barnen missade en del, eftersom vi vuxna fick sitta och förklara hela tiden.

Betyg:
4 av 5

Filmfakta:
Regi: Jay Rassel
Skådespelare: Emily Watson, David Morrisey, Brian Cox, Alex Etel, Ben Chaplin m fl.
Åldersgräns: 11 år
Speltid: 107 min
Releasedatum: 2008-10-29

2 kommentarer:

smultron sa...

Hej! Kikar runt lite på din blogg. Tror jag "sett" dig inne på affs boksnack men hittade hit via En bok om dagen.

Ango sa...

smultron:
Välkommen hit!
Det stämmer bra att jag kikar in på Aff:s boksnack med jämna mellanrum.

Kram
/Ango