torsdag, januari 01, 2009

Den okända hustrun - Leif Davidsen

"Den danske affärsmannen och före detta jägarsoldaten Marcus och hans ryska hustru Nathalie, befinner sig på en flodkryssning i hennes forna hemland. Plötsligt försvinner Nathalie spårlöst från fartyget och det får Marcus att ge sig ut på en lång och dramatisk resa. Efterforskningar leder Marcus från hemmet på Österbro till de nyrika kretsarna i Nice, till Putins postkommunistiska Ryssland och till det moderna Japan. Men spåren leder vidare: mot terroriströrelser, stalintidens fångläger - och en sägenomspunnen skatt. Under sin långa resa söker Marcus inte bara efter Nathalie, utan också efter hennes verkliga identitet och det hemliga liv hon levt under deras lyckliga tioåriga äktenskap. Känner han verkligen sin hustru - och vem är han själv?"

Det här var den andra boken jag fick i min Julklappspåse large av Görel. En helt ny författare för mig. En författare från Danmark, ett land vars författare jag inte stiftat bekantskap med något vidare tidigare.
Det här är en historia som är lite överdriven i handlingen, men det gör faktiskt ingenting. Hela handlingen flyter väldigt bra ändå.
Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken när jag hade börjat läsa den och jag försökte läsa varje ledig stund. Till och med på nyårsafton satt jag och var fast i boken!
Davidsen har skrivit ett par böcker till, och dessa tänker jag också läsa.

Betyg:
4
av 5

Bokfakta:
Författare:
Leif Davidsen
Förlag: Norstedts förlag
Antal sidor: 334
Utgivningsår: 2008-08
ISBN: 9789113019413

5 kommentarer:

görel sa...

Kul att den här var bra (till skillnad från den första)! :-) Jag får lov att skaffa den själv!

Gott nytt år, förresten!

Ango sa...

görel:
Den här var verkligen bra. Visst; en hel del överdrivna situationer och sammanträffanden som var lite "over the top", men handlingen flöt på så bra att det inte gjorde något (och dessutom ska det vara tillspetsat i skönlitteratur).
Boken är spännande och slukas snabbt!

Gott nytt år till dig också!

Kram
/Ango

Anonym sa...

JA! Du måste läsa "Busters öron"! =) Typ NU!

Anonym sa...

Hej! Deckargenren håller ju på att implodera fullständigt, men Leif Davidsen är en av de få som kommer att överleva. Förutom att hans berättelser är ruskigt spännande kan han också skildra människor så att de framstår som just människor, och inte bara som "karaktärer".

Ango sa...

Hans Berggren:
Han skriver verkligen deckare på ett ganska klassiskt sätt. I just den här boken var det även en hel del politiska händelser som är väldigt intressanta.
Jag ska definitivt läsa hans andra böcker också, för det är en författare väl värd att läsa!

Kram
/Ango