torsdag, oktober 02, 2008

Skumtimmen - Johan Theorin

"En dimmig sensommardag i början av sjuttiotalet försvinner en liten pojke på norra Öland utan några som helst spår. I dagar och veckor letar familjen, polisen och frivilliga efter honom.
Mer än tjugo år senare får pojkens mor Julia ett oväntat samtal från sin far, sjökaptenen Gerlof Davidsson. Han har fått ett brev utan avsändare med posten. Brevet innehåller en liten pojkes sandal.
Julia återvänder motvilligt till barndomens ö och sin åldrige far. Först nu får hon höra talas om en mytomspunnen ölänning, Nils Kant, som en gång satte skräck i en hel bygd. Han är död och begraven sedan länge, långt innan Julias pojke försvann.
Ändå finns det de som har sett Nils Kant. Han sägs ibland vandra på det öländska alvaret i skymningen. I Skumtimmen."

Den här boken hae jag hört väldigt mycket om innan jag började läsa den, men hade trots det inga direkta förväntningar på den. Jag var mest nyfiken på att läsa den här debutboken från Theorin.
Boken är välskriven och spännande till och från. Handlingen går framåt i ganska sakta mak, men det gör inte så mycket eftersom det händer saker hela tiden.
Slutet på boken gillade jag. Jag hade inte alls listat ut hur upplösningen skulle bli så det var spännande!
Läsvärd bok om man gillar svenska deckare.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Johan Theorin
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2008-02
Antal sidor: 396
ISBN: 9789170015809

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den här tyckte jag också om, jag gillar hans sätt att skriva och vill jättegärna läsa hans nya!

Ango sa...

Jag är också nyfiken på hans nya, och tänkte läsa den, snart... Förhoppningsvis är den också bra.

Kram
/Ango