onsdag, oktober 15, 2008

Författarbesök på bibblan


Igår kväll var jag på bibblan för att lyssna på Anna Jansson som kommit på besök.
Min första tanke var att hon inte alls såg ut som jag sett henne på andra bilder. Det andra jag tänkte på var att hon verkade vara en väldigt varm, rolig och intelligent kvinna. Hon berättade lite om sig själv och vilka "onödiga kunskaper" hon samlat på sig när hon läste sociologi på sjuksköterskeutbildningen en gång i tiden. Hon hade lärt sig ett Hylands hörna-alfabet utantill. Hon stod och rabblade några citat medan micken korrigerades. Väldigt roande, men helt onödig kunskap ;).
Jansson berättade en del om Främmande fågel. Hur boken kommit till, och hur filmatiseringen varit. Hon avslöjade också att TV4 var intresserade av att göra en uppföljning eftersom Främmande fågel-serien har haft en rekordpublik.
Vidare berättade hon, efter en publikfråga, att seriens karaktärer stämmer väl med de hon själv sett framför sig när hon skrivit. Den enda som inte stämde var Fares, eftersom hon tänkt sig honom som ljus, kort och satt... Fares är väl raka motsatsen ;).
Hon berättade också att det kommer ut en ny bok med hennes kåserier snart. Imorgon sa hon, men enligt Adlibris är det i november. Den boken ska jag definitivt köpa, köpa hennes kåserier lät väldigt roliga (hon berättade ett par och läste en helt nyskriven). Hantverkarsvett är dyrare än saffran heter boken.

1 kommentar:

Kerstin sa...

Jag hade tänkt att åka, men när jag kom från jobbet hade jag feber.

Imorgon torsdag kommer Martina Haag till bilbioteket här om du är intresserad.

//Kerstin