onsdag, augusti 06, 2008

Tjocka tanten rockar fett - Hillevi Wahl


" 'Tjockisen är den nye negern', slog de berömda Spanarna nyligen fast i radion. I en tid när alla Extreme makeover-program har blivit en egen religion, så är det bara en sak som är värre än att vara tjock: Att vara både tjock och tant. Hillevi Wahl har viktpendlat mellan sextio och nittio kilo hela sitt liv och tyckte det var på tiden att någon skrev en rolig bok om hur det är att vara tjock. Eftersom hon dessutom nyss har passerat fyrtio, så passade hon på att göra upp med alla åldersnojjor samtidigt. Tjocka tanten rockar fett är en kåserisamling som handlar om hur det är att leva med ett inre kakmonster och ändå våga klättra i berg och hoppa fallskärm. Den handlar om hur det är att vara vågmissbrukare, ha ett uppmätt kroppsfett på 33,6 procent och gå på viktväktarmöten - och bli utskälld för att man inte rättar in sig i tjockisledet. Den handlar om den ena misslyckade bantningskuren efter den andra och vådan av att smörja in benen innan man går på vattenspinning. Gör nu för all del inte det! Men framför allt handlar den om vilket enormt resursslöseri det är att så många av världens kvinnor ägnar all sin tid och kraft åt att gå ner ett hekto eller två, i stället för att skriva en bok eller göra revolution. Så ta en kaka till, för du är inte alls vad du äter."

Tjocka tanten har jag stött på tidigare i just bloggform, och jag har skrattat så tårarna sprutat åt de eskapader som beskrivs. Min favorit, alla kategorier, är när tjocka tanten ska på vattenspinning. Jag har läst den hur många gånger som helst och jag skrattar precis lika mycket varenda gång. Igår skulle jag försöka läsa den för maken, men jag skrattade så jag inte kunde läsa... Den är helt underbar!
Ja, tillbaka till den här kåserisamlingen; den är underbar och totalt läsvärd den här också (läs allt Wahl skriver för det är lika roligt alltihop). Även i det här känner jag igen mig i det Wahl skriver om tjockisar eftersom jag är en sån själv. Wahls kåserier är blandade med fakta, recept och olika citat om och av tjockisar.

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare:
Hillevi Wahl
Förlag: Prisma
Antal sidor: 181
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9789151846187

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset hälsar ännu en tjockis! =)

enAnnan sa...

Ja jag har ju läst andra böcker av henne som är ack så roliga. Hon är suverän!

Kramar

Ango sa...

Ingela: Du är välkommen! Hoppas du får skratta lika mycket som jag gjorde!

enannan: Den här är så underbar! Den finns ju som blogg, och flera av episoderna ur boken finns ju där. Den om vattenspinning är helt fantastiskt rolig. Gud vad jag skrattar varenda gång ;).

Kram
/Ango