fredag, augusti 29, 2008

Tjock - Jenny Dahlberg


"Jenny är tjock och det här är hennes berättelse om hur det är att vara tjock i Sverige i dag. Att stora människor faktiskt har en vardag precis som alla andra. Men att Jenny ibland fastnar i badkaret, sitter sönder stolar och ensam står för en solförmörkelse när hon tar av sig sin behå. I Tjock! berättar hon också om hur det är att jaga kläder i rätt storlek, vara en tjock mamma och kärleken till bearnaisesås.
I ett samhälle där idealet är anorektiska tjejer med kroppar som unga pojkar får tjocka tjejer inte plats. Det struntar Jenny i, hon både tar och kräver sin plats.
Tjock!är en mycket rolig och tankvärd skildring av ett liv det inte talas om. Men också en komisk, allvarlig och kärleksfull skildring av livet i förorten, Bingolotto och bantningsvägran. Med stor träffsäkerhet och stark formuleringsförmåga väcker Jenny Dahlberg både eftertanke och får oss att skratta."

Den här boken är väl inget mästerverk, men visst får den mig att le igenkännande och att tänka efter lite.
Vissa saker retar jag mig på. En av dessa är när Dahlberg skriver att folk är "dumma" mot oss tjockisar, och menar att vi har inte valt själva att vara tjocka. Det kan jag inte hålla med om. Visst jag har inte sagt till mig själv en dag; -Nu ska jag äta och äta så jag blir fet, nej, det har jag inte, men jag har heller inte gjort något för att INTE bli fet. Så är det för majoriteten av alla tjockisar. Det finns de som lider av ämnesomsättningsstörningar (jag känner en sådan person) och som måste genomgå drastiska operationer, men de personerna är få. Det finns också de som måst äta vissa mediciner som rubbat ämnesomsättningen. Visst, det köper jag, men det är inte majoriteten av oss tjockisar. Majoriteten av oss gillar mat/godis/glass osv alldeles för mycket och rör alldeles för lite på oss. Det är helt och hållet vårt egna fel, ingen annans. Vi är ansvariga för våra val!

Jag håller med Dahlberg om att tjockisar inte får synas i media. Fram för fler normala människor istället för retuscherade modeller i tid och otid.

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Jenny Dahlberg
Förlag: Bokförlaget DN
Utgivningsår: 2003-01
Antal sidor: 158
ISBN: 9789175884745

Inga kommentarer: