söndag, juni 15, 2008

Glasdjävulen - Helene Tursten


"En marsnatt mördas tre personer kallblodigt utanför Göteborg. De hittas skjutna i sitt hem, och i offrens blod har någon ritat uppochnedvända pentagram, symbolen för djävulens ansikte. När Irene Huss tar sig an fallet visar det sig att kyrkohedern som tillsammans med sin familj blev mördad har försökt spåra satanister som härjat i föramlingen. Men är mordet ett satanistmord? Och bakom kyrkans fasader är kyrkans folk inte så gudfruktiga som deras ämbeten vill påskina."

Min första bok av Tursten, och jag är inte besviken. En helt ok kriminalroman som bjuder på spänning och en del överraskningar.
Inte förutsägbar, utan upplösningen väntar till in i det sista innan det kommer.

Det här är kurslitteratur i en av mina sommarkurser, och jag hade säkert inte kommit mig för att läsa den här om inte den funnits med i litteraturlistan. Den här bjuder in till mer läsning av författarinnan. Får se om jag läser böckerna innan jag har hunnit se filmerna.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare:
Helene Tursten
Förlag: Alfabeta
Antal sidor: 277
Utgivningsår: 2003-04
ISBN: 9789150102529

Inga kommentarer: