tisdag, juni 03, 2008

Det gränslösaste äventyret - Astrid Lindgren


"Det gränslösaste äventyret" - läsäventyret - fick Astrid Lindgren uppleva tidigt i livet. Den upplevelsen ville hon dela med sig av. Båda hennes egna böcker och arbetet som barnboksförläggare gav henne möjlighet att låta andra få tillgång till "nyckeln till det förtrollade landet, där man kan hämta den sällsammaste av all glädje". Just så beskriver hon lusten att läsa i en av de essäer som hon skrivit om litteratur, om läshunger och om sin egen barndoms och ungdoms läsning. I "Det gränslösaste äventyret" har vi samlat de flesta av dessa essäer. Här presenteras de för första gången i bokform.

I den här boken får man läsa essäer skrivna av Astrid Lindgren. Majoriteten av essäerna är skrivna på -40 och -50-talet, men är i allra högsta grad lika aktuella idag, som då.
Astrid Lindgren fick ofta frågan hur en barnbok skulle vara. Många trodde att hon satt på ett universalrecept som lätt kunde delas ut till alla, men Astrids svar var alltid detsamma; "Den ska vara bra". Och så är det, en barnbok ska vara bra, inget annat.
Astrid berättar också att hon skriver för barnet inom sig. Det barn hon själv var, och att vuxna och barn kräver olika saker i böcker. Vuxna klagade på Bröderna Lejonhjärta och analyserade hur boken skulle handla om död och vara otroligt sorglig. Barn däremot tyckte inte att det handlade om död, eller att den var speciellt sorglig. Många barn tyckte att det var ett fantastiskt äventyr. Jag minns själv när jag som kanske 10 år gammal läste Bröderna Lejonhjärta. Inte tyckte jag att den handlade om död och elände. Jag tyckte det var en fantastiskt historia. Idag tycker jag nog att den handlar om död och att den är väldigt sorglig. Som barn köper man det som står rakt av, men som vuxen måste man analysera och försöka se det som inte står också, på både gott och ont.

För att citera Astrid själv: "Jag vill skriva för en läsekrets som kan skapa mirakel. Barn skapar mirakel när de läser" (1958).

Betyg:
5
av 5

Bokfakta:
Författare:
Astrid Lindgren
Förlag: Eriksson & Lindgren
Antal sidor: 134
Utgivningsår: 2007-09
ISBN: 9789185199969

2 kommentarer:

Amoroso sa...

Härligt inlägg! Blir väldigt sugen på att läsa den. Tycker om Lindgrens böcker eftersom de ofta tar upp döden. Jag tror att barn vill veta mer om sådana ämnen också, även om de är "tunga" och "sorgliga".

Boktokig Eva Boström sa...

Jag måste läsa den!!!