tisdag, juni 24, 2008

Den bortglömda konsten att bevara en hemlighet - Eva Rice

"Den bortglömda konsten att bevara en hemlighet är berättelsen om 18-åriga Penelope som längtar efter att bli vuxen och möta kärleken i 50-talets London. Vid hennes sida finns bästa väninnan Charlotte, Charlottes originella faster Clare och hennes kusin Harry, trollkarlen som är förälskad i en amerikansk societetsflicka.

Här finns också Penelopes unga och vackra men mycket sorgsna mamma, och hennes yngre bror Inigo som suktar efter att bli popstjärna som Elvis Presley. Medan flickorna väntar på att bli vuxna dricker de champagne, går på exklusiva middagsbjudningar på Ritz, låter sig bjudas på cocktails och medverkar i hemliga svartsjukedramer.

Men under den polerade societetsytan tyngs Penelopes familj av kravet att underhålla familjegodset, och av sorgen efter fadern som dött. Även i Charlottes familj döljer sig problem: hennes faster Clare bär på en hemlighet som hon länge kunnat hålla för sig själv. I takt med att hemligheter avslöjas och gamla ideal ges upp tätnar intrigen för att kulminera i en upplösning som är både rörande och överraskande."

Den här boken har jag hört väldigt mycket positivt om, och jag borde ha lärt mig vid det här laget att inte lyssna alltför mycket på andras omdömen. Återigen var det en bok som inte alls tilltalade mig.
Det här var lågmält, händelsefattigt och urtrist. Absolut inget för mig!


Betyg:
1
av 5

Bokfakta:
Författare:
Eva Rice
Förlag: Norstedts förlag
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789172638761

Inga kommentarer: