tisdag, maj 06, 2008

Bokenkät

Den här enkäten snodde jag från enannansida.

1. Vilken bok läste du senast?
Senaste boken jag läste ut var Mig äger ingen av Åsa Linderborg

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Håller på med två nya böcker; Konsten att bevara en hemlighet av Eva Rice och Historiens största mordgåtor.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag tror att det är kvinnliga författare som är i majoritet.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Det beror helt på om boken är bra eller inte. Även om boken är bra brukar det bli som en nedräkning när det bara är 100 sidor kvar. Är boken sämre brukar det bli nedräkning efter fjärdedelar.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Vissa författare läser jag allt de skriver av, utan att bli tipsad. Ibland är det för att jag får boktips från vänner, andra bloggar eller bokklubbar.

6. När blir en bok för lång?
Det beror helt på hur bokens handling är. En vanlig skönlitterär bok brukar avskräcka mig om den hamnar på 400+ sidor.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?Nej, jag läser inte på engelska längre. Slutade för några år sedan utan någon speciell anledning (kanske för att det är enklare att köpa en bok på svenska i Sverige?). Nu blir det så mycket kurslitteratur på engelska att jag inte känner för att läsa skönlitterära böcker på engelska.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Oj, jag har nog inte försökt "pracka" på någon böcker. Om man bortser från Milleniumtriologin av Stieg Larsson då.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Jag brukar ge boken 100 sidor. Har den inte fångat mig efter det så ger jag upp. Det finns miljoner böcker därute som är riktigt bra, så jag vill inte ödsla min tid på en bok som är dålig.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Deckare och kriminalromaner finns det gott om i min bokhylla. Historiska romaner eller poesi/lyrik/prosa finns det inget av.

1 kommentar:

Anders sa...

Hej Angos!
Snodde din lista till min blogg, om omformulerade den till att handla om filmer istället!

Ta gärna en titt!

Mvh Filmanders