fredag, april 18, 2008

Solstorm


"I hjärtat av Kirunas andlöst vackra vinterlandskap mördas frikyrkopastorn Viktor Strandgård. Han ligger på rygg i Kraftkälla Kyrka och ser norrskenet genom de enorma takfönstren medan hans liv tynar bort.

Rebecka Martinsson, en ung ensamstående advokat i Stockholm, får ett telefonsamtal från sin barndomsvän Sanna. Hon har just funnit sin bror brutalt ritualmördad i kyrkan och vädjar om Rebeckas hjälp. Motvilligt återvänder Rebecka till sin barndomsstad och sina traumatiska minnen av suggestiv åtrå och beundran för frikyrkans karismatiska ledare som hon med stor möda gjort sig fri ifrån."

Boken tyckte jag var en kanonbok, delvis tack vare Larssons härliga skrivstil.
Handlingen är också bra, men jag tyckte inte att handlingen kom till sin rätt i filmen. Jag vet inte exakt vad det var jag inte tyckte var så jättebra, det är nog helheten. Jag saknar Larssons rappa beskrivningar, vilka såklart inte kommer fram i filmen.

Kanske är det också att filmen har varit så otroligt omskriven, sedan inspelningen startade, bara för att Scorupco är med i filmen.
Filmen är sevärd, men vill man veta handlingen så rekommenderar jag att man läser boken istället.

Betyg:
3 av 5

Filmfakta:
Regissör:
Leif Lindblom
Skådespelare: Izabella Scorupco, Mikael Persbrandt, Jakob Eklund, Krister Henriksson, Suzanne Reuter, Lena B. Eriksson, Göran Forsmark, Antti Reini, Maria Sundbom
Speltid: 104 min
Åldersgräns: 15 minuter
Releasedatum (DVD): 2008-03-19

Inga kommentarer: