fredag, april 18, 2008

Mannen i sjön - Arnaldur Indridason


"Vattnet sjunker undan i sjön Kleifarvatn på Island. Och på sjöbotten, fastbundet vid en rysk spionutrustning, hittar man liket av en man.

Det står genast klart att skelettet är gammalt, och allt pekar på att brottet har begåtts under tiden för kalla kriget. Samtidigt som Erlendur och hans kollegor jobbar sig bakåt i tiden med hjälp av olika indicier berättas en annan historia. Den handlar om en ung isländsk student i Östtyskland på femtiotalet och slutar så småningom i vår tid.
Händelser från två tidsplan vävs samman i en spännande berättelse om hur en grupp isländska ungdomar, uppfyllda av drömmar och hopp, ger sig av för att studera i det kommunistiska himmel-riket Östtyskland - där de dock möts av moraliskt förtryck och ett allestädes närvarande angiverisystem."

Jag har tidigare läst boken Änglarösten av Indridason, och den boken var väldigt bra. Har hört mycket positivt om den här boken också, men jag blev inte överförtjust i den.
Handlingen i sig är det inget fel på, men den griper inte tag i mig. Jag tycker bara boken blir väldigt seg och intetsägande, tyvärr.

Betyg:
2 av 5

Bokfakta:
Författare: Arnaldur Indridason
Förlag: Norstedts förlag
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789172638174

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Den här köpte jag på bokrean. Jag behöver kanske inte ha den så högt upp i min att-läsa-hög då =)

//Kerstin

Anonym sa...

Hade tänkt köpa denna boken men det kanske inte var någon förlust att jag lät bli. Har kikat lite vad du hunnit med i bok och filmväg den senaste tiden.
Ha en bra dag....Lena