onsdag, mars 05, 2008

Marley och jag - John Grogan

"Jenny och John skulle just börja sin gemensamma tillvaro. De var unga och kära, de hade ett litet hus och inte ett bekymmer i världen. Så bestämde de sig för att öva sina föräldratalanger på en hund.In i deras hem kom Marley, en gyllengul labradorvalp som snabbt växte till en bredbröstad fyrtiofemkilos ångvält. I dundrande fart tog han sig fram genom livet, han sprang genom dörrar, hälsade alla gäster med en dreglig puss och tuggade i sig alltifrån pennor till ett använt graviditetstest. Men lika vilt som han betedde sig, lika obegränsad var hans tillgivenhet. Och för familjen Grogan blev han en ovärderlig gåva."

Det här är årets bästa bok, hittills! Det är en underbar historia om Marley som verkar vara en hund med ADHD. Trots att han är mycket speciell och fullkomligt sjövild, visar han total lojalitet mot sina ägare John och Jenny och deras tre barn.
Vi får följa Marley och hans familj genom några av alla dessa upptåg han tog sig för. Tidvis skrattar jag så tårarna sprutar, för att på slutet få lägga ifrån mig boken för att jag inte kan läsa genom tårarna...
John Grogan beskriver livet med Marley på ett ärligt, öppet och otroligt levande sätt. Man kan verkligen se Marley fara fram när man läser.
En underbart varm bok om människans bästa vän!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: John Grogan
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789137129709

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kikar in och kollar dina bok och filminlägg för att få några tips. Hoppas allt är ok.
....Lena

Amoroso sa...

Ditt inlägg får mig att tänka på en humoristisk kattbok jag läste för många år sedan, Olga om Olga av Margereta Ekström. Det är vuxenbok med en katt i huvudrollen, som bettraktar världen genom sina ögon. Vansinnigt rolig, har jag för mig... fast man vet ju aldrig, när man läser igenom böcker ett tiotal år senare undrar man ibland vad man tänkte på? :-)