tisdag, februari 19, 2008

Librarylovers

Idag var jag och äldsta dottern på ett biblioteksbesök, och då fick jag syn på en drös med rosa små broschyrer som det stod "Vi älskar bibliotek" på. Detta fångade såklart min uppmärksamhet och jag kikade i en av broschyrerna. Det visade sig vara en ideell organisation, som försöker skapa en nationell bibliotekspolitik. Denna politik går ut på att alla svenskar ska ha tillgång till bra information och boklån-möjligheter via ett bibliotek. Man vill också lagstifta för att det ska finnas skolbibliotek på skolorna.
Det här låter ju jättebra i en bokmals öron. Våra bibliotek måste vi verkligen värna om. Jag vill inte se ett bibliotekslöst samhälle i framtiden, eller alldeles för glest mellan filialerna.
Vad kan vi göra då? Jo, vi kan ju alltid gå med och stödja biblioteksföreningen t ex. Det kostar 350:-/år för enskild medlem (175:- om man är student eller pensionär).
Man kan gå med på hemsidan: http://www.biblioteksforeningen.org/ om man vill!

Inga kommentarer: