lördag, januari 19, 2008

Svart cirkel - Jonas Moström


"Rick Johnson, sångaren i ett av världens mest berömda band, påträffas död på sitt rum på hotell Knaust i Sundsvall. Kommissarie Jonas Axberg, som egentligen har nog med sina egna bekymmer, påbörjar en utredning som pekar på ett obehagligt förflutet hos rockstjärnan. Vad är det som nu, efter så många år, har hunnit ifatt Rick? Och varför fann polisen honom skjuten med en porrtidning, med namnet Eva skrivet mitt på uppslaget? Det finns ett vittne, som kan ha sett mördarens ansikte. Problemet är bara att hon ligger i koma på Sundsvalls sjukhus."

Det här trodde jag var debutromanen från Moström, men det var det inte. Det här är hans andra bok.
Handlingen är inte helt olika andra böcker i samma kategori, men den här känns lite mer "medicinsk". Det kan ha att göra med att Moström är läkare när han inte skriver böcker.
I det stora hela är boken bra, men det fanns ett par små detaljer som retade mig, och som jag inte kunde släppa. Ett par små sakfel. Jag brukar inte haka upp mig på sånt i vanliga fall, men den här gången hakade jag upp mig på det, och det irriterar mig lite.
Upplösningen av boken är öppen in i det sista och det gillar jag. Man vet inte alls vem mördaren är, förrän på slutet, även om man kan ana sig till motivet, och DET gillar jag!
Jag har lagt Moströms debutbok i önskelistan och kommer med största sannolikhet att vänta på hans tredje bok som troligen kommer under detta år.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare:
Jonas Moström
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 335
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789185625215

Inga kommentarer: