tisdag, januari 29, 2008

I am legend

"Robert Neville är en lysande vetenskapsman, som kommer till korta när ett fruktansvärt virus sprids utan att kunna vare sig stoppas eller botas. Neville, som visar sig vara immun, blir den sista överlevande människan i New York City, kanske även i världen. Helt ensam är han inte förstås... han delar tillvaron med"de infekterade", pestens offer, som har förvandlats till kannibalistiska varelser som endast lever i mörker och som hungrigt slukar allt och alla som kommer i deras väg.
I tre års tid har Neville lärt sig att söka mat och andra livsnödvändigheter på dagtid och troget sända radiomeddelanden i ett desperat hopp om att hitta andra överlevande. Samtidigt smyger"de infekterade"i skuggorna och väntar in den dag Neville, mänsklighetens sista hopp, gör ett enda litet misstag."

Oj, vad säger man om det här? Filmen i sig är inget som tilltalar mig egentligen. Jag har lite svårt för filmer som handlar om virus som dödar all mänsklighet, och någon eller några har klarat sig utan att bli smittade och får kämpa mot dessa hemska kannibaler till monster som fått övermänskliga krafter. Ja, konceptet är inte lockande, men här...ja, jag vet inte vad jag ska skriva. Jag är lyrisk. Will Smith är en STOR skådespelare. Jag har alltid gillat det han gjort, men nu har jag fått en enorm respekt för hans person.
Han är ensam skådespelare i 90% av filmen, och han lyckas skapa ett intresse hos mig. Jag glömmer bort att jag inte är intresserad av science fiction. Will Smith gör verkligen filmen. Fantastiskt! Oerhört stort! Vilken talang, vilken skådespelare han är!


Betyg:
5
av 5 (egentligen 2 för manuset och 10 för Smiths insatser)

Filmfakta:
Regi: Francis Lawrence
Genre: Sci-Fi, Action, Thriller
Speltid: 1h 41m
Skådespelare: Alice Braga, Salli Richardson-Whitfield, Will Smith, m.fl.
Premiärdatum (bio): 2008-01-25
Åldersgräns: 15 år

Inga kommentarer: