tisdag, januari 08, 2008

Att läsa-högen som bara växer

Jag brukar ju ständigt nämna min "att-läsa-hög" som av någon outgrundlig anledning aldrig sjunker, snarare tvärtom. Trots att jag läst nästan 10 böcker på 2 veckor så är det lika många böcker kvar i högen, konstigt det där...
Min stora last i livet är att handla böcker (det finns ju så många fantastiska författare där ute), och jag försöker väl ta igen de nästan 7 år jag inte läste något alls, när jag var nyförälskad och under tiden jag hade småttingar som krävde lite mer än barnen kräver nu.

Hur som helst satte jag mig och började skriva ner vilka böcker jag har i bokhyllan som jag inte har läst, och listan blev LÅNG... 97 böcker var det...(+ 3 till som jag håller på och läser just nu)
Kommentera gärna om ni läst några. Tyck till. Vilka gillade ni? Vilka tyckte ni mindre bra om?

Att läsa:
1. Tille-Lille av Therese Vesterlund
2. Dolda fel och brister av Elsebeth Egeholm
3. Solstorm av Åsa Larsson
4. I skuggan av ett brott av Helena Henschen
5. En röd liten fågel i juletid av Fannie Flagg
6. Hon går genom tavlan, ut ur bilden av Johanna Nilsson
7. Truck stop av David Ericsson
8. Adress Fleshmarket closet av Ian Rankin
9. Bortgift mot sin vilja av Leila
10. Matilde av Denise Rudberg
11. Historiens största mordgåtor
12. Må döden sova av Anna Jansson
13. Månskensligisten av Anders Widén
14. Samurajsommar av Åke Edwardsson
15. Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn
16. Olycksfågeln av Camilla Läckberg
17. Bär ditt barn som den sista droppen vatten av Björn Ranelid
18. Svart cirkel av Jonas Moström
19. En märklig affär av Peter Robinsson
20. Landar av Vendela Fredricsson
21. Busters öron av Maria Ernestam
22. I minnenas tecken av Reginald Hill
23. Nattens grymma stjärnor av Kjell Eriksson
24. Det okända
25. Madame Terror av Jan Guilloiu
26. Nobels testamente av Liza Marklund
27. Iskällaren av Minette Walters
28. Mannen i sjön av Arnaldur Indridason
29. Såld av Natasja T och Vera Efron
30. Fantomerna av Klas Östergren
31. Silverkronan av Anna Jansson
32. Djävulen bär Prada av Lauren Weisberger
33. Snabba cash av Jens Lapidus
34. Mannen som dog som en lax av Mikael Niemi
35. Klyftan av Nicholas Evans
36. Skrivet i blod av Alex Kava
37. Röda vita rosen av Mariette Glodeck
38. Tatuerad torso av Helene Tursten
39. Vykort från ingenmansland av Aidan Chambers
40. Doktor död av Jonathan Kellerman
41. Svinalängorna av Susanna Alakoski
42. Från A till bebis av Ann Söderlund och Hannah Rosander
43. Till båda polerna (utan skägg) av Cathrine Hartley
44. Med mod och hjärta av Karla Shefter
45. Djävulens fjäder av Minette Walters
46. Att inte höra till av Ann-Maj Danielsen
47. Club karaoke av Björn Hellberg
48. Mitt liv så här långt av Jane Fonda
49. Mao, den sanna historien av Juang Chang och Jon Halliday
50. Hannibal – upptakten av Thomas Harris
51. Italienska skor av Henning Mankell
52. Tjuvarnas marknad av Jan Guillou
53. I skugga dold av Michael Marshall
54. Gåtornas palats av Dan Brown
55. Edens portar av Ethan Coen
56. I mördarens rum av P.D. James
57. Ett slags rättvisa av P.D. James
58. Undantaget av Christian Jungersen
59. Lämna inga spår av Hannah Nyala
60. Misstanken av Minette Walters
61. Flykten över Himalaya av Maria Blumencron
62. Världens största fiaskon av Gunnar Wall
63. Drakarnas imperium av Velerio Massimo Manfredi
64. Tidvatten av Mary Alice Monroe
65. Utan spår av Karen Harper
66. Global utmaning av Lars Leijonborg
67. Kvinnor som tänker för mycket av Susan Nolen-Hoeksema
68. Stenhuggaren av Camilla Läckberg
69. Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist
70. Den svarta boken av Orhan Parmhuk
71. Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver
72. Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón
73. I smärtans riken av Alphonse Daudet och Edmond de Goncourt
74. Hotet från en okänd av Joy Fielding
75. Det är nåt som inte stämmer av Augusten Burroughs
76. Edward Finnigans upprättelse av Roslund & Hellström
77. Vänaste land av Åke Edwardson
78. Dominans av Björn Hellberg
79. Vi åt aldrig lunch av Lilian Ryd
80. Herrarna i skogen av Kerstin Ekman
81. Brott och minne av Sven-Åke Christianson och Görel Wentz
82. Energitjuvar av Inga-Lill Roos
83. Gone baby, gone av Dennis Lehane
84. Rum nummer 10 av Åke Edwardson
85. Bakom ljuset av Åsa Nilsonne
86. Ryska minnen av Junius Podrug
87. Jakaranda av Tamara McKonley
88. Framtidens hemmafruar av Laurie Graham
89. Blomsterkronan av Minette Walters
90. När himlen faller ned av Sidney Sheldon
91. Tidningskvinnan av Paul-Loup Sulitzer
92. Hannah av Paul-Loup Sulitzer
93. Förväxlingen av Sandra Brown
94. Styvfar av Helle Stangerup
95. Söndagspappan av Belva Plain
96. I de bästa familjer av Belva Plain
97. Nattvakten av Sarah Waters

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Jag gilllar både Camilla Läckberg och Anna Jansson och har läst både Stenhuggaren och Olycksfågeln samt Silverkronan och Må döden sova. Bra deckare allihop.

Djävulen bär Prada var lättläst och underhållande.

Nobels testamente är en av Liza Marklunds bättre tycker jag.

Madame Terror var bra, men väldigt faktaspäckad om det politiska läget i världen då boken skrevs.

Fantomerna och Snabba cash finns i min hög också så dom får jag återkomma om =)

Solstorm har jag läst en tredjedel i och hittills är den bra.

//Kerstin

enAnnan sa...

Anna Jansson och Reginald Hill måste du läsa!!

Och Svinalängorna, så fort som möjligt! En av förra årets bästa böcker för mig.

Jag har läst en del på din lista och en del finns även i min att-läsa hög.

Vad duktig du är som sätter den på papper, jag törs inte och vill inte veta hur många det är som väntar, egentligen...
;)

Kramar