fredag, november 16, 2007

Sanningen om Rödluvan


"Den klassiska sagan om Rödluvan är välkänd. Mindre känt är att de medverkande har olika versioner av vad som egentligen hände. Vår berättelse börjar när djurvärldens polisdetektiver kallats in till mormors stuga i skogen. Snart intervjuas Rödluvan, vargen, mormor och skogshuggaren. Poliserna finner, inte helt överraskande, att de olika berättelserna skiljer sig avsevärt från varandra..."

Den här filmen tittade jag på själv, utan barnen, en dag när jag kände mig lagom krasslig. Jag är glad att jag inte lät barnen titta på den själva först.
Det är lite typiskt USA att göra barnfilmer som egentligen riktar sig till vuxna, eller ja, hela familjen. Barnen gillar oftast produktionerna, och man hittar väldigt mycket som barnen inte förstår/lägger märke till för att de inte har samma erfarenhet eller referensramar som oss vuxna.
Den här filmen skulle min yngsta dotter, 5 år, ha blivit rädd av. Hon hade drömt mardrömmar av den, om hon mot förmodan hade vågat se hela. Den stora tjejen, 7 år, hade nog gillat den bättre, men även hon hade nog varit lite tveksam till handlingen.
Det finns en del scener som jag tycker är lite väl dramatiska och otäcka för lite mindre barn.
Jag, som vuxen, tyckte att filmen var ganska rolig och spelade verkligen på dagens konkurrens i samhället.

Betyg:
3
av 5

Filmfakta:
Regi: Cory Edwards & Todd Edwards
Skådespelare: Pernilla Wahlgren, Fredrik Hiller, Ewa Fröling, Kim Sulocki, Jan Åström m fl. (Röster)
Åldersgräns: 7 år
Speltid: 77 min
Releasedatum: 2007-09-06

Inga kommentarer: