söndag, november 25, 2007

Mannen som kunde tala med pelargoner - Lasse Anrell

"Varför väljer en vuxen man i sina bästa år att tillbringa nästan all ledig tid med sina pelargoner? Är det ett tecken på att han blivit lite larvig, lite fjollig, lite grand av en enstöring? Eller är det bara ett tecken på att han längtar tillbaka till sina rötter, till doften av barndomshem och mamma? Lasse Anrell är en hängiven pelargonodlare. Hans balkong är ett prunkande hav av dessa urgamla, svenska tantblommor. I den här boken ger mästerkåsören goda råd om hur man sköter sina blommor. Han kåserar om vilka likheter det finns mellan människor och pelargoner och berättar på sitt underfundiga sätt om sina framgångar och tillkortakommanden i livet - som man, pappa och som blomsterodlare."

Jag behövde lite deckarpaus och hittade Anrells kåserisamlingar. Det här är en av dem jag köpte, och hade väl lite förhoppningar om hans skrivande.
I början handlar det mest om pelargoner, men det glider över mot könsfrågor, tråkfeminister och såklart sport.
En del kåserier är underbara, medan andra bara är tråkiga. En hel del allvarliga och tänkvärda finns också.
I det stora hela är det en helt ok bok att fördriva lite tid med!


Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Lasse Anrell
Förlag: B. Wahlstöms
Antal sidor: 220
Utgivningsår: 2002-03
ISBN: 9789132433580

2 kommentarer:

enAnnan sa...

Kolla in min blogg! Jag har hunnit 77 böcker o är stolt över mig själv.
:)
Men längtar nu efter en BRA deckare...det var längesen...

Ango sa...

enannan:
Har varit inne och spanat och hittat lite som jag med vill/ska läsa.

Vad duktig du är. 77 böcker, en bra bit över ditt mål och då är inte året slut ännu!
Det verkar som du har kommit ur "läsledan" nu. Jag har nästan kommit ur den. Jag behöver någon riktig höjdare nu för att ta mig tillbaka *s*.

Kram
/Ango