tisdag, oktober 09, 2007

Bokfemman v. 41

Temat för veckans Bokfemma är olästa böcker. Nämn 5 böcker som du velat/tänkt läsa länge och motivera varför du inte har läst dem.

Oj, det finns massor av böcker som jag har tänkt läsa, men aldrig kommit till skott. Alla klassiker som man "ska" läsa har jag hoppat över till exempel. De har aldrig intresserat mig, men jag har ändå funderat på att läsa dem. Eftersom anledningen till att jag inte har läst dem är samma för varje bok så motiverar jag inte efter varje. Jag har helt enkelt inte orkat bry mig om att ta tag i och börjat läsa de här böckerna (fast jag kanske egentligen är lite sugen på att läsa dem).
Min lista den här veckan ser ut så här:
  • Gösta Berlings saga - Selma Lagerlöf
  • Processen - Franz Kafka
  • Brott och straff - Fjodor Dostojevskij
  • Raskens - Vilhelm Moberg
  • Den gamle och havet - Ernest Hemmingway

Det finns ju hur många som helst, till, som jag inte har läst, men det är för att historierna inte tilltalar mig. Jag har ändå tänkt så många gånger att jag ska läsa dem...någon gång.

3 kommentarer:

Jämtlandstösen sa...

Se där, Kafka igen, jag försökte med Processen en gång men fick ge mig.

Myrkott sa...

Hihi, jag har också med den gamle och havet. Jag har en svag aning om att den kommer att förbli oläst i min bokhylla... :)

Ango sa...

Jämtlandstösen:
Ja, Kafka skulle jag så gärna vilja läsa, men jag tror det är att jag inte "vågar" läsa den. Att jag vet på förhand att jag inte kommer orka förtsätta. Men nån dag, då ska jag läsa den ;).

Myrkott:
Den gamle och havet "ska" man ju ha läst, men jag har inte läst några klassiker alls känns det som ;). Får väl försöka mig på att läsa den någon gång (om det skulle råka vara tomt i bokhyllan och på "att läsa-listan", som om det skulle hända ;)).

Kram
/Ango