tisdag, oktober 02, 2007

Bokfemman v. 40

Veckans tema för Bokfemman är sagor. Nämn dina 5 favoriter i genren.

Oj, vilken svår bokfemma det var den här veckan! Det finns så otroligt många fina sagor som jag dels läste själv när jag var liten, och dels som jag har läst för mina egna barn. I sagorna finns det så mycket moral, som man som barn inte tänker på, men som man minns när man blir äldre. Inte helt sällan kan man få en känsla av igenkänning i böckerna.

  • Flickan med svavelstickorna - H.C Andersen
    Det här är en av mina favoriter. Den är så otroligt fin, så sorglig, men så tänkvärd. Den påminner oss om att vi ska vara glada över det vi har och inte glömma bort dem som inte har det lika bra som vi har det.
  • Den fula ankungen - H.C Andersen
    Andersens självbiografi stämmer kanske in på många av oss. Vi känner oss udda, utanför och fula både nu och då, speciellt när vi är små och växer upp och inte alltid hittar rätt i våra nya roller i livet, eller i vår nya identitet. En underbar bok som visar att allt inte alltid är som det först verkar (och lite "skrattar bäst som skrattar sist").
  • Odysséen - Homeros
    Många skulle nog protestera och säga att det här inte är någon saga, men den går faktiskt under epitetet "grekiska sagor".
    Det är en fantastisk berättelse om kärlek, och vad den kan få oss att göra.
  • Hans och Greta - Bröderna Grimm
    Även det här är en ganska ryslig historia där den elaka styvmamman är den som bestämmer i familjen och gör livet hemskt för barnen. I den här sagan vill hon att mannen ska lämna sina barn ute i skogen för att de ska få färre munnar att mätta.
    En saga som är otäck, men som också beskriver kreativiteten hos barn.
  • Tummelisa - H.C. Andersen
    Den här är också sorglig, men återigen beskriver den hur det är att vara annorlunda, att inte se ut som alla andra.
    Väldigt "söt" saga om den lilla, lilla Tummelisa.

Jag hade egentligen kunnat skriva "Alla sagor av H.C. Andersen" på en punkt, för han har skrivit så många fantastiska sagor, som nästan alla har blivit väldigt kända och omtyckta.
Bröderna Grimm är också fantastiska sagoskrivare, men deras sagor är lite otäckare än Andersens. Inte sällan finns det häxor och onda varelser i Bröderna Grimms sagor.

Ett svårt tema, och jag skulle egentligen behöva mer tid att fundera på vilka sagor jag skulle vilja ha med, med nu har jag lagt in några av mina favoriter i alla fall!

Inga kommentarer: